environment

ריכוזים גבוהים יותר של חומרים נוגדי חמצון וריכוזים נמוכים יותר של קדמיום ושכיחות נמוכה יותר של שאריות חומרי הדברה בגידולים אורגניים

ד"ר פליציה שטרן, PhD RD | 
11.12.2018

במשך 20 השנים האחרונות הדרישה למזונות אורגניים מוּנעת בחלקה על ידי הצרכנים התופסים מזונות אלה כמזינים יותר ופחות מזיקים לבריאות ממזונות רגילים. גידולים אורגניים אינם מוגנים על ידי חומרי הדברה כימיים סינתטיים ואינם מטופלים בדשנים המכילים בין השאר, זרחן, ניטרָטים וניטריטים. מלבד הקטנת הסיכון של שאריות חומרי הדברה, יש מספר דוחות המצביעים על כך שהחלפת דשנים מינרליים באורגניים הביאה להבדלים בגידולים אורגניים לעומת גידולים רגילים בביטוי חלבונים וגנים, וכתוצאה מכך להבדלים בפרופיל מֶֶטָבּוֹליטים[1] משניים.

במשך 20 השנים האחרונות מספר גדול של מחקרים השווה בין ריכוזי המינרלים הרלוונטיים מבחינה תזונתית (כמו ברזל, אבץ, נחושת וסלניום), מתכות כבדות (כגון קדמיום ועופרת), שאריות חומרי הדברה, רכיבי תזונה עיקריים (כמו חלבון, שומן ופחמימות) ומטבוליטים משניים (כגון חומרים נוגדי חמצון –antioxidants  ופּוֹליפֶנוֹלים) בגידולים אורגניים לעומת תוצרת חקלאית הגדלה בשיטות קונבנציונליות. קיים עניין מיוחד בפעילויות/ריכוזים של חומרים נוגדי חמצון, כיון שקיימת עדות מדעית חזקה לגבי היתרונות הבריאותיים הקשורים בצריכת גידולים עתירי פוליפנולים ומטבוליטים משניים צמחיים אחרים בעלי פעילות נוגדת חמצון (כגון קָרוֹטֶנוֹאידים והויטמינים C ו-E), ראה כתבות 'יתרונותיו הבריאותיים של הרימון', 'שמן הזית ובריאות' וְ-'יין אדום ובריאות'. מספר לא מבוטל של מחקרי התערבות תזונתיים דיווחו כי צריכה מוגברת של מזונות עתירי חומרים נוגדי חמצון/פוליפנולים מגנה מפני מחלות כרוניות, כולל מחלות לב וכלי הדם, סוגי סרטן מסויימים (כגון סרטן הערמונית) ומחלות ניווניות (nerurodegenerative).

העדות המדעית חלוקה לגבי השאלה אם יש הבדלים תזונתיים משמעותיים בין מזונות אורגניים לבין מזונות רגילים. מספר סקירות שיטתיות נתחו את המידע שפורסם במטרה לזהות את ההשפעות הפוטנציאליות של גידולים אורגניים לעומת גידולים רגילים על האיכות התזונתית של הגידולים. אולם, סקירות אלה השתמשו במתודולוגיות (שיטות מחקר) שונות של מחקר וקריטריונים שונים להכללה במחקר, לא כיסו את מרבית החומר שהתפרסם ב-5-4 השנים האחרונות ולא סיפקו את חוזק העדות שהציגו. לכן, סקירות אלה הגיעו למסקנות מנוגדות.

מחקר, שהתפרסם ב-British Journal of Nutrition, ערך סקירות שיטתיות ומטא-אנליזות שהתבססו על 343 פרסומים שעברו ביקורת עמיתים ושהצביעו על הבדלים מובהקים סטטיסטית בהרכב התזונתי של גידולים אורגניים ומוצריהם לעומת זה של גידולים רגילים ומוצריהם. המחקר התמקד במיוחד במטבוליטים צמחיים משניים (בפרט חומרים נוגדי חמצון/פוליפנולים וְויטמינים), שאריות חומרי הדברה כימיים סינתטיים מזיקים, מתכות רעילות (כולל קדמיום, ארסן ועופרת), ניטרטים, ניטריטים, רכיבי תזונה עיקריים (כולל חלבונים, חומצות אמיניות[2], פחמימות וסוכרים מחזרים, כגון מַלְטוֹז ולַקְטוֹז) ומינרלים (כולל מינרלים עיקריים[3] ויסודות קורט[4] ממקור צמחי). במטא-אנליזות נערך ניתוח משוקלל (כיון שהמחקרים השתמשו בשיטות מחקר שונות) ולא משוקלל של נתוני המחקרים שנכללו בהן.

ממצאים

כ-70% מהמחקרים בוצעו באירופה, בעיקר באיטליה, ספרד, פולין, שבדיה, צ'כיה, שווייץ, טורקיה, דנמרק, פינלנד וגרמניה, ומרביתם של יתר המחקרים – בארה"ב, ברזיל, קנדה ויפן. בגידולים אורגניים ומוצריהם הריכוזים של חומרים נוגדי חמצון מסויימים גבוהים בשיעור של עד 69% לעומת גידולים רגילים. כאשר עוברים לצריכת גידולים אורגניים ומוצריהם צורכים נוגדי חמצון בכמות השווה לצריכה של 2-1 מנות נוספות של פירות וירקות ליום. שיעורי ריכוזי המתכת הרעילה, קדמיום, נמצאו כנמוכים יותר בכמעט 50% בגידולים אורגניים מאשר בגידולים רגילים.

  1. פעילות נוגדת חמצון – הן במטא-אנליזה משוקללת והן במטא-אנליזה לא משוקללת, בגידולים אורגניים הפעילות נוגדת החמצון הייתה גבוהה יותר באופן מובהק מאשר בגידולים רגילים. בניתוח נפרד של פירות וירקות, בגידולים אורגניים של פירות הפעילות נוגדת החמצון הייתה גבוהה יותר באופן מובהק מאשר בגידולים רגילים, ואילו בגידולים של ירקות נמצאה רק נטייה לפעילות גבוהה יותר בגידולים האורגניים.
  2. חומרים נוגדי חימצון/פוליפנולים – מטא-אנליזה משוקללת מצאה בגידולים אורגניים לעומת גידולים רגילים ריכוזים גבוהים יותר באופן משמעותי ומובהק של פוליפנולים: כלל פְלָבוֹנוֹאידים, וסוגי פלבונואידים שונים, כגון פְלָבוֹנים ואַנְתוֹציאָנינים, וכמו כן כלל חומצות פנוליות. מטא-אנליזה לא משוקללת הניבה תוצאות דומות מלבד מספר תרכובות עבורם נמצאה רק נטייה להכלת ריכוזים גבוהים יותר בגידולים אורגניים. כאשר נותחו באופן נפרד הנתונים, שדווחו עבור תרכובות פנוליות, חומצות פנוליות ופלבונונים בפירות, יקרות ודגנים ומוצריהם, ריכוזי תרכובות פוליפנוליות וחומצות פנוליות גבוהים יותר נמצאו רק בפירות. במטא אנליזה משוקללת נמצאו ריכוזים גבוהים יותר באופן מובהק של קְסָנְטוֹפילים (סוג של קָרוֹטֶנוֹאידים) וויטמין C וריכוזים נמוכים יותר באופן מובהק של ויטמין E בגידולים אורגניים לעומת גידולים רגילים. במטא-אנליזה לא משוקללת ריכוזים גבוהים יותר באופן מובהק של כלל קרוטנואידים ולוטאין (סוג של קרוטנואידים) נמצאו בגידולים אורגניים לעומת גידולים רגילים. כאשר נותחו בנפרד הנתונים שדווחו עבור קרוטנואידים וקסנטופילים בפירות, יקרות ודגנים, ריכוזים גבוהים יותר באופן מובהק נמצאו בפירות בלבד. המטא-אנליזות לא גילו הבדלים מובהקים לגבי שורה של מטבוליטים משניים אחרים בעלי פעילות נוגדת חמצון, כולל סוגי קרוטנואידים אחרים (כגון אלפא קָרוֹטן ולַייקוֹפֶּן), ויטמינים (כגון אְַלפָא וגָמָא טוֹקוֹפֶרול[5], ויטמין B1) וחומצות פנוליות ספציפיות (כמו חומצה גָאלית וחומצה סָליצילית).

מעבר לצריכת גידולים אורגניים מביא לצריכה של חומרים נוגדי חמצון/פוליפנולים הגבוהה ב-40%-20% מבלי להעלות את צריכת האנרגיה (קלוריות).

  1. רכיבי תזונה עיקריים וסיבים תזונתיים – הן מטא-אנליזה משוקללת והן מטא-אנליזת לא משוקללת גילתה ריכוזים גבוהים יותר באופן מובהק של כלל פחמימות, וריכוזים נמוכים יותר באופן מובהק של חלבונים, חומצות אמיניות וסיבים תזונתיים בגידולים אורגניים ומוצריהם לעומת גידולים רגילים. המטא-אנליזה הלא משוקללת מצאה גם ריכוזים גבוהים יותר של סוכרים מחזרים בגידולים האורגניים. בניתוח נפרד של חלבונים וחומצות אמיניות בירקות ובדגנים, בגידולים רגילים של דגנים ומוצריהם נמצאו ריכוזים גבוהים יותר באופן מובהק של חלבונים וחומצות אמיניות מאשר בגידולים אורגניים.
  2. מתכות רעילות, חנקן, ניטרטים, ניטריטים ושאריות חומרי הדברה – הן מטא-אנליזה משוקללת והן מטא-אנליזה לא משוקללת גילתה ריכוזים נמוכים יותר באופן מובהק של המתכת הרעילה, קדמיום, ושל כלל חנקן. ריכוזים נמוכים יותר של ניטרטים וניטריטים נמצאו רק במטא-אנליזה לא משוקללת. בניתוח נפרד של ריכוזי קדמיום וחנקן בפירות, ירקות ודגנים, בגידולים אורגניים נמצאו ריכוזים נמוכים יותר באופן מובהק של קדמיום וחנקן בדגנים בלבד. עבור המתכות הרעילות, ארסן ועופרת, לא נמצאו הבדלים בין שני סוגי הגידולים. במטא-אנליזה משוקללת שאריות חומרי הדברה נמצאו בגידולים רגילים בתדירות הגבוהה פי 4 מאשר בגידולים אורגניים. בניתוח נפרד של פירות וירקות, שאריות חומרי הדברה נמצאו בתדירות גבוהה יותר בגידולים רגילים של פירות מאשר של ירקות.
  3. מינרלים אחרים – עבור מרבית ריכוזי המינרלים העיקריים ויסודות הקורט לא נמצאו הבדלים מובהקים בין הגידולים. ההבדלים שנמצאו עבור חלק מהמינרלים, כמו מגנזיום ואבץ היו קטנים באופן יחסי.

מסקנות החוקרים

המחקר הוכיח כי בחירת מזון שגודל בהתאם לסטנדרטים של גידול אורגני, עשויה  להביא לצריכה מוגברת של חומרים נוגדי חמצון רצויים מבחינה תזונתית ולחשיפה קטנה יותר למתכות כבדות רעילות. אולם, חשוב לציין כי חסר עדיין מידע לגבי ההשפעות הבריאותיות הפוטנציאליות של הגברת צריכת חומרים נוגדי חמצון/פוליפנולים ולגבי מעבר לצריכת גידולים אורגניים. מרבית מחקרי ההתערבות התזונתיים למציאת הקשר בין צריכת נוגדי חמצון/פוליפנולים לבין מדדי בריאות התבססו על השוואה בין צריכת דיאטות רגילות לבין צריכת דיאטות המכילות מזונות עתירי חומרים נוגדי חמצון/ פוליפנולים (כגון קקאו, יין אדום, תה/קפה, אוכמניות, פירות הדר ואגוזים). מחקר שהתפרסם לאחרונה ושערך מטא-אנליזה וסקירה ביקורתית של פרסומים שחקרו קשר בין חומרים נוגדי חמצון בגידולים אורגניים ובגידולים רגילים לבין מדדי בריאות שונים, לא מצא הבדל בין שני סוגי הגידולים.

בנוסף, בגידולים אורגניים נמצאו אמנם ריכוזים נמוכים יותר של קדמיום ושאריות חומרי הדברה, אולם קשה להעריך את היתרונות הבריאותיים של הקטנת צריכת קדמיום ושאריות הדברה על ידי מעבר לצריכה של גידולים אורגניים.

החוקרים מציינים כי קיים צורך דחוף במחקרי התערבות מבוקרים ו/או מחקרי עוקבה בבני אדם, כדי שיהיה אפשר לזהות/לכמת השפעות בריאותיות פוטנציאליות של גידולים אורגניים לעומת גידולים רגילים.

[1]מֶֶטָבּוֹליטים – חומרים הנוצרים בגוף במהלך חילוף חומרים או רכיבי תזונה המוכנסים לגוף במזון.

[2]חומצות אמיניות – אבני בנין של החלבונים.

[3]מינרלים עיקריים (macroelements) – מינרלים הדרושים לגוף בכמות של 100 מ"ג ויותר ליום (כגון נתרן, אשלגן, סידן ומגנזיום).

[4]יסודות קורט (microelements) – מינרלים חיוניים שריכוזם בגוף נמוך מ-0.01%; דרושים בכמות יומית של עד 20 מ"ג.

[5]אלפא וגמא טוֹקוֹפֶרול – תרכובות בעלות פעילות של ויטמין E.

תפריט נגישות