environment

פענוח ה-BMI שלנו

Keren | 
26.02.2019

מהו ה – BMI, כיצד ניתן לשפרו וכל מה שצריך לדעת על ערכי ה – BMI

מאת : עדי דוד (ריפשטוס)

אינדקס מסת הגוף (- BMI Body Mass Index) הוא שיטה המעריכה את התאמת משקל הגוף לגובה. בעזרת ה- BMI ניתן לדעת, לא רק אם המשקל שלנו מתאים לגובה, אלא גם להעריך את הסיכון להתפתחות מחלות הקשורות ל-BMI, כמו סוכרת, יתר לחץ דם, יתר שומנים בדם, מחלות לב וכלי הדם, סרטן, תת/יתר פעילות של בלוטת התריס, הפרעות אכילה, תת תזונה. אורח חיים יושבני (אורח חיים בו רוב שעות היום האדם נמצא בישיבה או לא עוסק כלל בפעילות גופנית) מהווה אחד הגורמים העיקריים להשמנה (BMI שווה וגדול מ-30) .

איך נמדוד BMI?

שיטת חישוב ה- BMI פשוטה: נחלק את משקלנו בק"ג בגובהנו במטרים בריבוע. למשל: אישה השוקלת 60 ק"ג וגובהה 1.60 מטר, ה- BMI שלה הוא 23.4. ערכי BMI שנמצאים בטווח 18.5-25 נחשבים כרצויים ובריאים. ערכים מתחת ל- 18.5 נחשבים כתת תזונה, ערכים מעל 25 נחשבים כעודף משקל, ערכים 30 ומעלה נחשבים כהשמנה וערכים מעל 35 נחשבים כהשמנה חמורה. בדוגמה שלנו ה- BMI של האישה הוא 23.4 ולכן היא בטווח ה-BMI התקין. טווחי BMI אלו מתייחסים למבוגרים. בילדים המשמעות של ערך ה- BMI נקבעת לפי מיקומו על עקומות גדילה BMI לגיל. עודף משקל מוגדר כ- BMI שווה או גדול מאחוזון 85 וקטן מאחוזון 95 המתאימים לגיל, והשמנה מוגדרת כ-BMI באחוזונים של 95 ומעלה המתאימים לגיל.

                            טבלת משקל BMI                            

        רמת ההשמנה

           מדד BMI

        תת משקל

        קטן מ – 18.5

        תקין

        18.5-24.9

        עודף משקל

        25-29.9

        השמנה

        30-34.9

        השמנה חמורה

        מעל 35

חשיבות ה- BMI

BMI  נחשב לשיטה נוחה המסייעת בזיהוי בעיות משקל.

BMI  ביחד עם שיטות נוספות, מאפשר הערכת כמות השומן בגוף.

אמינות ה- BMI

לפעמים חישוב ה- BMI עלול להיות מטעה, כאשר לא נלקחים בחשבון אחוזי השומן בגוף. בחישוב ה- BMI אין התייחסות לאחוזי השומן בגוף לעומת מסת השריר. למתאבק, למשל, יש בדרך כלל BMI גבוה, וזאת עקב מסת שריר גבוהה אשר משקלה גבוה ממשקל השומן, לכן אין הוא בהכרח סובל מהשמנה.

באופן דומה, לאדם שנמצא בטווח התקין ונחשב ל-'בריא', ה- BMI לא יכול להבטיח 100% בריאות.

לדוגמה: לאישה עם BMI=21 יכול להיות כ- 35% שומן בגוף, דבר המעמיד אותה בסיכון לחלות במחלות הקשורות להשמנה, וזאת למרות ה- BMI התקין.

שיטה מדויקת יותר להערכת מבנה גוף היא יחס בין היקף המותן להיקף הירך. היקף המותניים מצביע על שיעור השומן המתרכז בבטן (השומן המסוכן ביותר, כיון שהוא מביא להתפתחות מחלות כרוניות, כגון מחלות לב וכלי הדם). מחלקים את היקף המותניים בהיקף הירך. ערך תקין לנשים נמוך מ- 0.8 ולגברים, נמוך מ- 0.95.

האם ניתן לשפר את ה- BMI?

ניתן לשפר את ה- BMI  ולהגיע לטווח התקין בעזרת שינוי באורח החיים, כך שישלב פעילות גופנית ושינויים תזונתיים פשוטים, לדוגמה:

  • הפחתת צריכת שומן, בכללו שומן רווי (שומן מן החי ושומן מוקשה מהצומח) ושומן טראנס
  • הימנעות מצריכת סוכר גבוהה
  • אכילה מרובה של ירקות ופירות
  • צריכת סיבים תזונתיים (נמצאים בפירות, ירקות, קטניות ודגנים מלאים)
  • שתיית מים מרובה
  • צמצום צריכת אלכוהול
  • ביצוע פעילות גופנית 3-5 פעמים בשבוע, 30 דקות בכל פעם

תפריט נגישות