environment

עצירות ואורח חיים

ד"ר פליציה שטרן, PhD RD | 
24.02.2019

היא עלולה להופיע בכל ימות השנה, אבל בחג הפסח, באדיבותן של המצות הרבות, העצירות שכיחה מתמיד. איך נטפל בבעיה?

עצירות היא אחת ההפרעות השכיחות בפעילות מערכת העיכול. היא עלולה להופיע אצל כל אדם ובכל גיל (אף בילדים). עצירות ממושכת לא מטופלת עלולה לגרום לסיבוכים, כמו זיהומים חוזרים בדרכי השתן והינקבות  המעי עקב חסימה.

הגדרת העצירות, כיום, איננה דורשת כתנאי הכרחי תדירות נמוכה של יציאות ותתכן עצירות גם אם ישנה יציאה יומיומית. לאדם יש עצירות אם מתקיימים לפחות 2 מהקריטריונים הבאים במשך שלושת החודשים האחרונים:

1. מאמץ המופעל בזמן היציאות;
2. תחושת יציאה לא שלמה;
3. צואה קשה ויבשה;
4. פחות מ-3 יציאות לשבוע.

קושי ביציאה מלווה בדרך כלל בכאב. נוצר מעין 'מעגל קסמים' שלילי. היציאה מלווה בכאב,  הכאב גורם לפחד מפני התמודדות עם היציאה הבאה וכך נגרמת התאפקות רצונית ומתמשכת הגורמת בסופו של דבר לעצירות. התאפקות רצונית ומתמשכת נובעת לפעמים גם מאי-רצון להשתמש בשירותים לא-נקיים, כמו אלו הקיימים בבסיסי צה"ל.

בהעדר גורמים גופניים, כלומר מצבים המביאים למעצור בדרך התקדמות הצואה (כגון טחורים, תהליך גידולי במעי או בפי הטבעת, הידבקויות המעיים) או הפרעה בפעילות השרירים, הסיבות השכיחות לעצירות הן התנהגותיות. בין סיבות אלה נמנים תזונה דלת סיבים, שתייה בלתי מספקת של מים, דיאטה קיצונית להרזיה, חוסר פעילות גופנית, התאפקות מפעולת התרוקנות או דחייתה באופן חוזר, מצבים של מתח נפשי או דיכאון ולקיחת תרופות מסוימות, כגון משככי כאבים, תרופות נגד דיכאון ותרופות נגד יתר לחץ דם.

הטיפול הוא, בין השאר, על ידי שינוי תזונתי, שנוי בהרגלי תזונה ושנוי באורח החיים:

 1. הגדלת הצריכה של מזונות המכילים סיבים (פירות, ירקות, ודגנים מלאים). הכמות היומית המומלצת של סיבים היא בין 20 ל-30 גרם. כמות גדולה של סיבים מצויה במזונות, כגון שיבולת שועל, זרעי פשתן, דגני בוקר עשירים בסיבים, אורז חום, לחם מקמח מלא, קרקרים מדגנים מלאים, עדשים, שזיפים (במיוחד יבשים ומיץ שזיפים יבשים, המגבירים תנועתיות מעיים), פרי הדר, ירקות (כגון במיה, כרוב, גזר וסלק), זרעי פשתן, מוצרי חלב מותססים (יוגורטים למיניהם), המכילים חיידקים מפרקי סיבים. מומלץ לאכול לפחות 3 מנות של ירקות ו-2 מנות פירות טריים. מומלץ לצרוך לפחות 100 גר' דגנים מלאים.

מזונות לא מומלצים הם בעיקר מזונות העשירים בשומן מהחי (כגון גבינות שמנות, בשר בקר שמן, אברים פנימיים), מוצרי מזון מקמח לבן (כגון לחם לבן, דברי מאפה מתוקים ומלוחים) ומזונות העשירים בסוכרים (כגון שוקולד, סוכריות ומשקאות ממותקים).

2. הגדלת צריכת נוזלים (מומלץ לשתות לפחות 1 ל'/יום). אין לזלזל בכוחה של התייבשות; בכוחן של 8 כוסות מים /יום להשפיע על התרוקנות סדירה. חשוב להמעיט בצריכת קפאין ואלכוהול, כיוון ששניהם גורמים לגוף להפריש נוזלים מהר מדי.

3. מומלצת צריכת 2 כפיות סובין עם הארוחות.

4. צריכת יוגורטים ביו מדי יום

5. אכילת ארוחת בוקר להמרצת פעולת המעיים.

6. הנהגת ארוחות קבועות.

7. אכילה איטית תוך לעיסה מיטבית.

8. מומלצת פעילות גופנית (תרגילי התעמלות פשוטים, הליכה וריצה), 3 פעמים בשבוע במשך 30 דקות. פעילות גופנית מזרזת באופן חד משמעי את פעולת ההתרוקנות. יש הטוענים שפעילות גופנית סדירה אף תמנע עצירות.

מרקחת לטיפול בעצירות

100 גר' שזיפים יבשים ללא גלעינים

100 גר' מישמש יבש

100 גר' תאנים יבשות

4 כפות דבש

1/2 כוס מים

יש לערבל את כל המרכיבים במערבל עד קבלת ממרח אחיד. יש לצרוך 1 כפית מהממרח ולאחר מכן לשתות 1 כוס מים. את המרקחת יש לשמור במקרר.

הכותבת מנהלת תחום תזונה נבונה, האגודה לבריאות הציבור

תפריט נגישות