תיאור סיפור ההצלחה:
משתקם שהגיע למפעל ללא רקע תעסוקתי, ובתחושה פסימית וחסרת תקווה לגבי עתידו, התגלה כבעל יכולות ביצועיות טובות מאוד בעבודתו, התקדם בתוך הסדנאות, למד מגוון עבודות והוכשר לעבוד על מכונות התפירה ומכונות תעשייתיות אחרות.
במהלך תהליך השיקום התעסוקתי, סיים 12 שנות לימוד והמשיך ללימודי הנדסאי אלקטרוניקה בטכניון.
מה הייתה תמונת המצב "לפני", ומה תמונת המצב "אחרי"?
לפני – ח' בן 21, רווק, סיים 10 שנות לימוד. התגורר עם אביו ושניים מאחיו בחיפה. הגיע ממשפחה קשת יום. חווה משברים משפחתיים רבים והמעורבות הרגשית שלו בהם העיבה על תהליך השיקום התעסוקתי שלו.
הוא הרגיש שאינו יודע מה צופן לו העתיד, והביע חוסר תקווה לגביו.
ח' השתלב בסדנת הלוגיסטיקה בה מבצעים עבודות פשוטות וחד שלביות. מצב רוחו לא היה יציב. מבחינה חברתית, יצר ונענה לקשרים חברתיים במסגרת המפעל בלבד. את זמנו החופשי בילה בעיקר בביתו.
אחרי – לאחר 3 שנים – השלים 12 שנות לימוד, ועומד לסיים לימודי הנדסאי בטכניון.
ח' גילה יכולות תפקודיות גבוהות והתקדם בתפקידיו במסגרת; החל מעובד במחלקת לוגיסטיקה התקדם למתפרה ללמידה על מגוון מכונות התפירה – עבודה הדורשת יכולות קוגניטיביות ומיומנויות גבוהות.
הוא נפתח באופן רגשי בפני הצוות. גילינו בחור רגיש, עדין, עם חוש הומור, אמפאתי. והכי חשוב- גילינו את החלומות והשאיפות שלו.
מבחינה חברתית – השתתף מיוזמתו בקבוצת כדורגל דרך "סל שיקום". קיבל אישור לתכנית "יאללה מבלים" במטרה לגוון את שעות הפנאי וכן ליצור קשרים חברתיים חדשים עם בני גילו.
מהן הפעולות שהביאו להצלחה?
- שיחות עם הצוות השיקומי לתמיכה והעלאת המוטיבציה. הצוות שיקף לו את הצלחותיו בעבודה, תוך הבעת הערכת ושימת דגש על כוחותיו.
- עבודה אישית עם כלי התערבות מקדמת החלמה (ניהול מחלה והחלמה) במטרה להקנות ידע וכלים להתמודדות עם המחלה, ושימת דגש על נטילת הטיפול התרופתי והתמודדות עם מצבי לחץ.
- זיהוי יכולות וקידום במסגרת המפעל המוגן.
מה הם עקרונות הפעולה שהובילו להצלחה – מה עזר לקדם את ההצלחה?
שתוף כל הצוות התפעולי והניהולי במפעל בתכנית השיקום.
שימת דגש על מסוגלות ומשמעות, וחיזוק התקווה.
|