environment

מניעה ראשונית של מחלות קרדיו-ווסקולריות (מחלות לב וכלי הדם) על ידי דיאטה ים תיכונית

ד"ר פליציה שטרן, PhD RD | 
09.12.2018

מניעה ראשונית של מחלות קרדיו-ווסקולריות (מחלות לב וכלי הדם) על ידי דיאטה ים תיכונית

דיאטה ים תיכונית מסורתית מאופיינת בצריכה גבוהה של שמן זית, פירות, אגוזים, ירקות ודגנים; צריכה מתונה של דגים ועוף; צריכה מועטה של מוצרי חלב, בשר אדום, בשר מעובד וממתקים; וצריכה מתונה של יין עם הארוחות. מחקרי עוקבה תצפיתיים ומחקר למניעה שניונית[1] הצביעו באופן עקבי על הקשר בין שמירה על דיאטה ים תיכונית לבין הסיכון למחלות לב וכלי הדם.

מחקר התערבות רב מרכזי אקראי בספרד, שהתפרסם ב-New England Journal of Medicine, נערך בקרב כ-7,450 משתתפים (גברים בני 80-55 ונשים בנות 80-60) בסיכון גבוה למחלות קרדיו-ווסקולריות בגלל  מחלת הסוכרת או שלושה מבין גורמי הסיכון – יתר לחץ דם (לחץ דם גבוה), היסטוריה משפחתית של מחלת לב, רמות כולסטרול לא תקינות, עודף משקל או עישון – אך לא חולים במחלה קרדיו-ווסקולרית בעת גיוסם למחקר. במחקר נבדקה השפעת שתי דיאטות ים תיכוניות על שיעור מקרי התקף לב, שבץ מוחי, מוות ממחלות לב וכלי הדם ומוות מכל הסיבות. המשתתפים הוקצו לאחת משלוש הדיאטות: (1) דיאטה ים תיכונית מועשרת בשמן זית כתית מעולה; (2) דיאטה ים תיכונית מועשרת בתערובת אגוזים; (3) דיאטת ביקורת (עצה להפחית צריכת שומןׂ). פירוט ההמלצות של שלוש הדיאטות מופיע בטבלה 1. שמן הזית והאגוזים סופקו למשתתפים בחינם. המשתתפים בקבוצת הביקורת קבלו מתנות קטנות.

טבלה 1. פירוט ההמלצות של שלוש הדיאטות

מזון מספר מנות
דיאטה ים תיכונית
מזון מומלץ
שמן זית* 4 כפות ומעלה ליום
אגוזים** 3 מנות ומעלה לשבוע
פירות טריים 3 מנות ומעלה ליום
ירקות 2 מנות ומעלה ליום
דגים (במיוחד שמנים), פירות ים 3 מנות ומעלה לשבוע
קטניות 3 מנות ומעלה לשבוע
סופריטו (רוטב עגבניות על בסיס שמן זית) 2 מנות ומעלה לשבוע
בשר לבן במקום בשר אדום
יין עם ארוחות (לא חובה, רק עבור שתיינים שגרתיים) 7 כוסות ומעלה לשבוע
מזון לא מומלץ
משקאות קלים פחות מ-1 משקה ליום
מוצרי מאפה תעתשייתיים, ממתקים ובצקים (כולל עוגות, עוגיות וביסקויטים) פחות מ-3 מנות לשבוע
שומנים למריחה פחות מ-1 מנה
בשר אדום ומעובד פחות מ-1 מנה
דיאטה דלת שומן (קבוצת ביקורת)
מזון מומלץ
מוצרי חלב דלי שומן 3 מנות ומעלה ליום
לחם, תפוחי אדמה, פסטה, אורז 3 מנות ומעלה ליום
פירות טריים 3 מנות ומעלה ליום
ירקות 2 מנות ומעלה לשבוע
דגים רזים ופירות ים 3 מנות ומעלה לשבוע
מזון לא מומלץ
שמנים צמחיים (כולל שמן זית) 2 כפות או פחות לשבוע
מוצרי מאפה תעתשייתיים, ממתקים ובצקים (כולל עוגות, עוגיות וביסקויטים) מנה 1 או פחות לשבוע
אגוזים או חטיפים מטוגנים מנה 1 או פחות לשבוע
בשר אדום ומעובד מנה 1 או פחות לשבוע
שומן נראה או עור בבשר, עוף ומרקים תמיד להסיר
דג שמן, פירות ים משומרים בשמן מנה 1 או פחות לשבוע
שומנים למריחה מנה 1 או פחות לשבוע
סופריטו (רוטב עגבניות על בסיס שמן זית) 2 מנות או פחות לשבוע

*בדיאטה המועשרת בשמן זית המטרה הייתה לצרוך 50 גר' (4 כפות לערך) לפחות ליום של שמן עשיר בפוליפנולים במקום

השמן הסטנדרטי הדל בפוליפנולים.

**בדיאטה המועשרת באגוזים המטרה הייתה לצרוך מנה אחת של אגוזים ליום (30 גרם שכללו 15 גרם אגוזי מלך,  7.5 גרם

שקדים ו-7.5 גרם אגוזי לוז).

במפגשי שתי קבוצות הדיאטה הים תיכונית עם הדיאטנית, בתחילת המחקר ולאחר מכן כל שלושה חודשים, הועבר שאלון תזונתי על מנת לבדוק את מידת הדבקות בדיאטה ולתת הנחיות אישיות בהתאם לצורך. דבקות בדיאטה ים תיכונית הוערכה באמצעות שאלון בן 14 פריטים, והמשתתף יכול היה לקבל בין 0 ל-14 נקודות, כשההענות הגבוהה קבלה את מירב הנקודות. גם למשתתפי קבוצת הביקורת נערך מפגש עם הדיאטנית, בו בוצעה הערכה תזונתית בדומה לזו שבקבוצות ההתערבות. לאחר מכן, במשך שלוש השנים הראשונות למחקר משתתפי קבוצת הביקורת קבלו עלון המסביר את מהות הדיאטה דלת השומן.

ממצאים

לאחר מעקב של 4.8 שנים בממוצע היו סה"כ 288 ארועים קרדיו-ווסקולריים: 96 (3.8%) בקבוצת הדיאטה הים תיכונית המועשרת בשמן זית; 83 (3.4%) בקבוצת הדיאטה הים תיכונית המועשרת באגוזים; ו-109 (4.4%) בקבוצת הביקורת. ההבדל  בשיעור הארועים היה מובהק בין כל אחת מהדיאטות לבין הביקורת.

  1. הסיכון לארועים קרדיו-ווסקלריים היה נמוך ב-30% בשתי קבוצות הדיאטה הים תיכונית (מצורפות) ובכל אחת לחוד בהשוואה לקבוצת הביקורת.
  2. הסיכון לשבץ מוחי היה נמוך ב-39% בשתי קבוצות הדיאטה הים תיכונית (מצורפות) בהשוואה לקבוצת הביקורת.
  3. לא היה הבדל מובהק בסיכון להתקף לב, תמותה ממחלות קריו-ווסקלריות ובסיכון לתמותה מכל הסיבות בין שתי הדיאטות הים תיכוניות לבין קבוצת הביקורת.

מסקנות החוקרים

דיאטה ים תיכונית שאינה מוגבלת בצריכה קלורית והמועשרת בשמן זית או באגוזים, הביאה לירידה משמעותית בסיכון למחלות קרדיו-ווסקולריות בקרב אנשים בסיכון גבוה לחלות. לשמן זית ולאגוזים, המכילים חומצות שומן חד-בלתי רוויות, יתרון בריאותי לגבי מחלות לב על מזונות בעלי תכולה גבוהה של חומצות שומן רוויות (ראה כתבה 'שמן הזית ובריאות' וכתבה 'סגולותיהם התזונתיות והבריאותיות של האגוזים'). ממצאי המחקר תומכים בתועלת הדיאטה הים תיכונית במניעה ראשונית של מחלות קרדיו-ווסקולריות. אחד החוקרים במחקר זה ציין, בכנס בקליפורניה, כי המחקר חשוב כי הוא אחד מהראשונים להניב עדות עם תקן זהב (gold standard) להשפעות של התערבות תזונתית. אולם, הוא הדגיש שמטרת המחקר הייתה לשנות את כל תבנית הדיאטה ושזה יהיה אופטימי מדי לחשוב שבאמצעות מזון בודד אפשר להשיג ירידה גדולה בסיכון. ד"ר אסטרוק, החוקר הראשי, ציין כי לדעתו התזונה הים תיכונית משפיעה בשל המכלול השלם שלה ולא רק בשל שמן הזית או האגוזים.

השפעת צריכת אגוזים על תמותה

נתונים של כ-7,200 משתתפי המחקר הספרדי המוזכר לעיל, נותחו לבדיקת השפעת צריכת אגוזים בתחילת המחקר (לפני ההתערבות) על תמותה – תמותה מכל הסיבות, תמותה ממחלות לב ותמותה מסרטן. הממצאים התפרסמו ב-BMC Medicine. במשך 4.8 שנות מעקב בממוצע ארעו 323 מקרי מוות – 81 מקרי מוות ממחלות לב ו-130 מקרי מוות מסרטן. צריכת אגוזים הוערכה באמצעות שאלון תדירות צריכת מזונות בן 137 פריטים. שאלה אחת בשאלון התייחסה לצריכת שקדים, בוטנים, אגוזי לוז, פיסטוק חלבי וצנוברים ושאלה נוספת התייחסה במיוחד לאגוזי המלך. המשתתפים נשאלו על תדירות צריכת אגוזי המלך ליום, לשבוע או לחודש. למטרות המחקר הנוכחי, מנת אגוזים הוגדרה כ-28 גרם. בנוסף החוקרים וידאו מידת דבקות המשתתפים בדיאטה הים תיכונית המסורתית באמצעות שאלון בן 13 פריטים,  על פיו המשתתף יכול היה לקבל בין 0 ל-13 נקודות, כשההענות הגבוהה קבלה את מירב הנקודות.

ממצאים

  1. צריכה תדירה של אגוזים הייתה קשורה בצריכה גבוהה יותר של אנרגיה, ירקות, פירות ודגים.
  2. למשתתפים שצרכו יותר משלוש מנות לשבוע של כלל אגוזים, של אגוזי המלך או של אגוזים אחרים מאגוזי המלך היה סיכון נמוך יותר לתמותה מכל הסיבות ב-39%, 45% ו-34%, בהתאמה בהשוואה למשתתפים שלא צרכו אגוזים.
  3. למשתתפים שצרכו יותר משלוש מנות לשבוע של כלל אגוזים, אגוזי המלך או של אגוזים אחרים מאגוזי המלך היה סיכון נמוך יותר ב-55%, 47% ו-58%, בהתאמה לתמותה ממחלות קרדיו-ווסקולריות בהשוואה למשתתפים שלא צרכו אגוזים.
  4. למשתתפים שצרכו יותר משלוש מנות לשבוע של כלל אגוזים או אגוזי המלך היה סיכון נמוך יותר ב-40% ו-54%, בהתאמה לתמותה מסרטן בהשוואה למשתתפים שלא צרכו אגוזים.
  5. לאחר מעקב של 4.8 שנים בממוצע, למשתתפים שצרכו לפני ההתערבות יותר משלוש מנות לשבוע של אגוזים והוקצו לדיאטה מועשרת באגוזים, הסיכון לתמותה היה נמוך ב-63% בהשוואה למשתתפים שלא צרכו אגוזים.

מסקנות החוקרים

ממצאי המחקר מספקים עדות נוספת לקשר ההפוך בין צריכת אגוזים יחסית גבוהה לבין הסיכון לתמותה באוכלוסיה הים תיכונית שבסיכון גבוה למחלות קרדיו-ווסקולריות.

 

[1] מניעה שניונית – טיפול בחולים עם היסטוריה של מחלות לב וכלי הדם.

 

תפריט נגישות