environment

לחץ נפשי בעבודה

מרינה מאיר MPH, BSC, RN מנהלת ארצית קידום בריאות וסביבה | 
17.02.2019

השירות לקידום בריאות בתעסוקה של אגודה לבריאות הציבור מוביל שירות חדשני להפיכת מקומות עבודה למקדמי בריאות. במסגרת השירות שותפים המעסיקים והעובדים לתהליך פעיל של אומדן בריאות ואומדן צרכים של הארגון, על פיו נקבעת תוכנית קידום בריאות המותאמת אישית לצורכי הארגון והתרבות הארגונית שלו. היעד של התוכנית: להטמיע את נושא הבריאות באורח החיים של הארגון מיום כניסתו של העובד החדש למקום העבודה ועד פרישתו לגמלאות. אחד הצרכים המרכזיים שעולים בתהליך אומדן הצרכים של מקומות העבודה הוא הצורך להתמודד עם גורמי לחץ נפשי הפוגעים בתפוקות, באיכות העבודה, במוטיבציה של העובדים ומהווה גורם סיכון רב השפעה על בריאות הגוף והנפש.

לחץ נפשי

לחץ נפשי בעבודה הוא אחת הבעיות המרכזיות הקשורות בעבודה, איתם מתמודדים העובדים במדינות האיחוד האירופי (28%). רק היארעות של כאב גב בקרב העובדים גבוה יותר (5) .לחץ נפשי בעבודה עולה בעקבות המצב בו העובד מתמודד עם מטלות שלא תואמות את הידע, המיומנויות או היכולות שלו, מצב המציב אתגר ליכולת ההתמודדות שלו. כאשר מתקיים חוסר איזון בין דרישות מהעובד למשאבים אישיים או סביבתיים שלו, הוא נמצא בלחץ נפשי. חוסר האיזון משמעותו, שהעובד מרגיש שאינו מסוגל להתמודד עם עבודתו או שאינו מאותגר מעבודתו השגרתית יותר (6) ניתן לאתר את הגורמים ללחץ נפשי בעבודה ע"י בחינת היחס האישי של העובד לעבודה ו/או לתנאי העבודה, לדוגמה ביחס לארגון העבודה, הציוד וסביבת העבודה. האבחנה מבוססת על הנחה שלחץ נפשי לא ניתן לייחס לבעיה מסוימת אחת של הפרט. לחץ נפשי יכול לנבוע מהאישיות הטבועה בכל אדם (גורמים פיזיים, פסיכולוגים ופסיכוסוציאלים), ומצד שני יכול לנבוע מגורמים חיצוניים שניתן למדוד אותם (3).

לחץ יכול להתבטא במספר תגובות: פיזיולוגיות, רגשיות, הכרתיות והתנהגותיות. ההשפעה על הבריאות הגופנית והנפשית של אנשים החווים לחץ שונה מאדם לאדם, ונעה בין מחלות לב, מחזור הדם ומערכת העיכול, לבעיות פסיכולוגיות, הגורמות למעורבות גבוה בתאונות וטעויות בעבודה, עישון, אלכוהוליזם, ירידה בתפוקה, היעדרויות ונשירה מעבודה. סיכונים אלה גורמים נזקים לעובדים, לחברות ולכלכלה. עבודה מלחיצה, במיוחד עם דרישות גבוהות ויכולת שליטה נמוכה, נמצאת בקשר חיובי עם עליה בתמותה, דיכאון ואובדן כושר עבודה. האגוד האירופאי מעריך שהעלות הכלכלית לחץ במקומות עבודה לחברה (EU-15) מוערך בכ-20 מיליארד יורו בשנה (3,6).

workstresstavla-correct
לחץ בעבודה הוא תופעה המתוארת במימדי "מגפה" בבריטניה (4).

על פי המקור, הגורמים לכך הם עומסי עבודה כבדים, שעות עבודה ארוכות ואיום בפיטורין. יחד עם זאת, למרות שלחץ בעבודה נרשם כסיבה רשמית ראשונה להיעדרות בשל מחלה, רבים המעסיקים שלא מקשרים בינו לבין נושא הבריאות והבטיחות בעבודה. כל מקרה חדש של לחץ בעבודה גורם לאובדן של 29 ימי עבודה בממוצע בשנה. כ-13.5 מיליון ימים "הולכים לאיבוד" כל שנה כתוצאה מלחץ, דיכאון וחרדה הקשורים בעבודה) ע"פ דיווחים עצמיים של העובדים(. העלות השנתית לכלכלת בריטניה מוערכת ב- 7 ביליון לירות סטרלינג, וכוללת תשלום עבור דמי מחלה, עלויות בריאות ופגיעה בפרודוקטיביות. 58% מנציגי הבטיחות והבריאות של איגודים מקצועיים בבריטניה ציינו שלחץ בעבודה הוא הסיבה העיקרית לתלונות העובדים ועוקפת בשכיחותה את התלונות על כאבי גב (4). אנשים הנמצאים תחת לחץ נוטים יותר לשכוח, פחות מרוכזים והם בעלי מוטיבציה נמוכה. הרגלי תזונה ופעילות גופנית נמצאו כאמצעים בעלי השפעה משמעותית להפחתת לחץ בעבודה ומניעת נזקיו על בריאות הגוף והנפש.

מנגד, מחקר שהתמקד ב-10,000 עובדי מדינה בריטיים (1) דיווח, כי עובדים המועסקים בעבודות "לחוצות" צרכו פירות וירקות בכמות נמוכה מהמומלץ, ועסקו פחות בפעילות גופנית (2). The American Psychology Association איגוד הפסיכולוגי האמריקאי, מציין לשבח ארגונים אמריקאיים המשקיעים בבריאות ורווחת העובד ומעניק פרס לאומי שנתי – Psychologically Healthy Workplace Award – לתמיכה ועידוד העשייה בתחום. הארגונים הזוכים בפרס דיווחו על ממצאים חיוביים, כגון: ירידה בתחלופת עובדים (14% לעומת 40% הממוצע  הלאומי), על שיעור נמוך של עובדים המדווחים על לחץ בעבודה (19% לעומת 33% לממוצע הלאומי), על הפחתה בתביעות פיצויים, וירידה חדה בעלויות נפגעי תאונות עבודה. כ-84% מהעובדים באחד הארגונים מדווחים על שבעות רצון ומציינים, שהארגון מספק הזדמנויות ללימוד מיומנויות חדשות, נותן משוב בונה על תפקודם בעבודה, ומעודד עבודת צוות ושיתוף העובדים בהצבת יעדים. על פי APA המעסיקים מוציאים כ- 300 מיליארד דולר לשנה בגין היעדרות הקשורה ללחץ (אחד מתוך 4 עובדים נעדר מעבודתו). ההוצאות בגין היעדרות הקשורה ללחץ נובעות מתחלופת עובדים, מפרודוקטיביות נמוכה, ומעלויות רפואיות, משפטיות וביטוחיות. הגדרת מקום עבודה בריא בהתייחס לגורם האנושי (Psychologically healthy workplace) כוללת: שיתוף העובדים בתהליך קבלת החלטות, הדרכת מיומנויות ופיתוח מנהלים, סידורי עבודה גמישים, ותוכניות לעידוד סגנון חיים בריא . נהלי עבודה אלה, השמים דגש על הגורם האנושי כוללים חמש קטגוריות (psychologically healthy workplace practice): מעורבות עובדים, בריאות ובטיחות, התפתחות וצמיחת עובדים, איזון בין הבית והעבודה והכרה בעובד.

קיים קשר חיובי בין בריאות ורווחת העובד לתפקוד הארגון. מעסיקים המכירים בכך מצליחים לפתח כוח עבודה המתפקד היטב ומהווה יתרון תחרותי בשוק העבודה.

ביבליוגרפיה:

1. כהן ל. הקשר בין לחץ בעבודה והתפתחות מחלות לב. מרכז מידע המוסד לבטיחות וגיהות.

2008 לקוח מ: http://www.osh.org.il/uploadfiles/nl_0802_livnat_lev.htmkeuj

תאריך כניסה לאתר: 17.11.10

2. http://www.articlesbase.com/human-resources-articles/ergonomics-can-improve- workplace-safety-773600.html

3. http://www.independence.co.uk/publicationslist/100stressandanxi.html

4. Lowe G.S, Healthy Workplaces and Productivity: A Discussion Paper. Health Canada; April 2003.

5. Paoli P, Merllié D. Third European Survey on Working Conditions 2000. European foundation for the Improvement of Living and Working Conditions; Dublin 2001 6. Work-related stress. Report. European foundation for the Improvement of Living and Working Conditions; Dublin 2006. http://www.eurofound.europa.eu/ewco/reports/TN0502TR01/TN0502TR01.pdf

תפריט נגישות