environment

חשיבות השתייה – עדיפות לשתיית מים

ד"ר פליציה שטרן, PhD RD | 
26.05.2019

מים הם החומר החיוני ביותר לצורך קיום חיים. כאשר שותים מים, נתן לחיות ללא מזון במשך כ-60 יום. הישרדות, ללא  מים, קצרה יותר ונמשכת מספר ימים בלבד. מים מהווים את החלק המירבי של משקל הגוף, בין 75%-45%, בהתאם לגיל ולשוני ברקמת השומן (המכילה מעט מים). עם הגיל שעור המים בגוף יורד ועולה שעור השומן. מים מאפשרים תפקוד תקין של התהליכים בגוף. למים 2 תפקידים עיקריים בתהליכים המטבוליים: 1. מעבירים חמצן ורכיבי תזונה לחלקים שונים של הגוף; 2. מסלקים רעלים ופסולת מהגוף.

במצב רגיל, אנו מאבדים נוזלים בהזעה, בנשימה (עד שתי כוסות ביממה) ובהשתנה. אובדן נוסף מתרחש בזמן מחלה, כאשר חום גופנו עולה, וכמו כן, בהקאה ושלשולים. כמות הנוזלים הדרושה לנו מושפעת גם ממידת הפעילות הגופנית, התרופות הנלקחות, תפקוד כליתי וטמפרטורת הסביבה.

מצבים גבוליים של מחסור במים גורמים לעצבנות, עייפות-יתר, כאבי ראש, עצירות ונטיה לקרישיות הדם (צמיגות הדם עולה). מצב של מחסור חמור מתבטא בהתייבשות. חשוב לזכור שגוף מיובש שואב מים מכל איבר, כולל כולם. כך, למשל, הדיסקים שמפרידים בין החוליות של עמוד השדרה מורכבים מ-75% מים. בגוף מיובש הם נאלצים לוותר על חלק מהמים והאלסטיות שלהם נפגעת. התוצאה היא שחיקת דיסקים מואצת. מים מהווים גורם סיכה במרפקים ובשרירים והם עוזרים להפחית התכווצויות ועייפות בשרירים. כמו כן, שתיית מים מוסיפה לעור לחות בשכבות הפנימיות ומונעת ממנו להיראות יבש.

ההמלצות לצריכת נוזלים מדברות על צריכת 10-8 כוסות נוזלים ליום (35-30 מיליליטר נוזלים לכל ק"ג משקל גוף), לא כולל אלכוהול. הנוזלים המומלצים ביותר הם מים. שתייה מרובה של קפה ותה גורמת להשתנת יתר ומגבירה הפרשת מינרלים בשתן. משקאות ממותקים בסוכר תורמים להשמנה ולהיווצרות עששת בשיניים. משקאות ממותקים בממתיקים מלאכותיים מגבירים את התשוקה לצרוך מוצרי מזון עתירי סוכר אחרים. הרבה אנשים לא אוהבים/לא רגילים/לא מסוגלים לדבריהם לשתות מים. הדרך להיכנס להרגל של שתייה מוגברת היא להתחיל לשתות מתוך החלטה שזה חשוב. ההרגל ייבנה עם הזמן. מתחילים מארבע כוסות ביום או מכל מספר מינימאלי שנראה סביר ועולים בהדרגה.

חשוב לפזר את השתייה לאורך כל היום כדי לאפשר לנוזלים להיספג ולא רק להיות מופרשים.

 

תפריט נגישות