השפעת צריכת קקאו על לחץ הדם

השפעת צריכת קקאו על לחץ הדם

במחקרים אפידמיולוגיים נמצא, כי צריכת קקאו עשויה להוריד את הסיכון להתפתחות יתר לחץ דם (לחץ דם גבוה), הידוע כאחד מגורמי הסיכון למחלות לב וכלי הדם (ראה כתבה, "קקאו, שוקולד ובריאות", הדנה בהשפעות מיטיבות נוספות של קקאו). קקאו מכיל חומרים הקרויים פלָבָנוֹלים (במיוחד אֶפיקָטֶכין), שהינם, בין השאר, בעלי השפעה מיטיבה על לחץ הדם. פלבנולים מגדילים את הזמינות של תחמוצת החנקן (nitric oxide), הגורמת להרחבת כלי הדם ועל ידי כך לירידה בלחץ הדם.

במסגרת מטא-אנליזה, שהתפרסמה ב-American Journal of Clinical Nutrition (גרסה לפני פרסום רשמי), ערכו החוקרים ניתוח רגרסיה של נתוני שלושה עשר מחקרי ניסוי קליני אקראי מבוקר בנושא השפעת קקאו (צריכת שוקולד ומשקהשוקולד או קקאו) על לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי. מטרת עורכי המטא-אנליזה הייתה להוכיח, כי המחקרים שנכללו במטא-אנליזה נבדלו בתוצאותיהם, כיוון שכמויות האפיקטכין שנצרכו בהם היו שונות.

באמצעות רגרסיה לא-ליניארית, הלוקחת בחשבון צריכה של כמויות שונות של אפיקטכין, החוקרים העריכו כי צריכה יומית של 25 מיליגרם של אפיקטכין (המצויים לדוגמא ב-25-30 גרם שוקולד מריר, 50% מוצקי קקאו) תביא לירידה של 4.1 מילימטר כספית בלחץ הדם הסיסטולי ולירידה של 2.0 מילימטר כספית בלחץ הדם הדיאסטולי. החוקרים מציינים, כי מחקר אחר מצא, כי ירידה של 2.0 מילימטר כספית בלחץ הדם הסיסטולי קשורה בירידה של 10% בתמותה משבץ מוחי וירידה ב-7% בתמותה ממחלות לב וממחלות כלי הדם במבוגרים בגיל העמידה. החוקרים מאמינים כי צריכה של 25 מיליגרם אפיקטכין,שמקורו בקקאו, תביא לירידה נוספת בשיעורי התמותה.

יחד עם זאת, החוקרים מודים, כי קקאו הוא בעל צפיפות אנרגתית גבוהה יחסית (תכולה קלורית גבוהה), ועלול להביא ליתר לחץ דם הקשור בהשמנה. לכן, הם מציעים לערוך מטא-אנליזה דומה בנושא ההשפעה על לחץ הדם של מזונות אחרים המכילים אפיקטכין והם בעלי תכולה קלורית קטנה יותר (או כלל לא מכילים אנרגיה), כגון תפוחי עץ ותה ירוק. תפוחי עץ מכילים 7-23 מיליגרם אפיקטכין ותה ירוק, 5-16 מיליגרם למנה (125 גרם ו-200 מיליליטר, בהתאמה).

כתיבת תגובה

Call Now Button

פנייה למשרה באגודה לבריאות הציבור

[כוכבית * הינה שדה חובה]

קובץ קורות חיים בפורמט pdf או word. גודל מקסימלי 2MB.