environment

דיאטות צמחוניות, דיאטות דלות בבשר ובריאות

ד"ר פליציה שטרן, PhD RD | 
08.12.2018

דיאטות צמחוניות מאופיינות בצריכה גבוהה של פירות וירקות, קטניות, אגוזים, דגנים מלאים ומזונות המבוססים על חלבון סויה, שכל אחד מהם עשוי להיות באופן עצמאי קשור בתוצאים בריאותיים חיוביים. במחקרים פרוספקטיביים ובמחקרי חתך נמצא כי בהשוואה לאוכלי כל (omnivores), צמחונים נוטים להיות רזים יותר, נראים כבריאים יותר, בעלי סיכון נמוך יותר למחלות כרוניות ובעלי תוחלת חיים ארוכה יותר. אולם, דיאטות צמחוניות קיצוניות עלולות להזיק בטווח הארוך לבריאות, בגלל צריכה לא מספקת של רכיבי תזונה שונים.

בסקירה של 80 מחקרים פרוספקטיביים ומטא-אנליזות, שפורסמה ב-Public Health and Nutrition, מספקים החוקרים עדות מחקרית הקושרת דיאטות צמחוניות ודיאטות דלות בשר למניעה של מחלות כרוניות, וכמו כן דנים הם בצריכה פוטנציאלית לא מספקת של רכיבי תזונה בדיאטות צמחוניות קיצוניות והשלכותיה על מצב בריאות אופטימלי.

ממצאים

  1. שני סוגי הדיאטה, דיאטה צמחונית ודיאטה מתונה המאפשרת צריכה של כמויות קטנות של בשר אדום, קשורים בסיכון נמוך יותר למחלות, במיוחד מחלת לב כלילית וסוכרת מסוג II.

2. על פי ניתוח נתונים מחוברים של חמישה מחקרים פרוספקטיביים, שכללו 76,000 משתתפים מארה"ב, מבריטניה הגדולה ומגרמניה, בצמחונים:

א. שיעור התמותה ממחלות קַרְדיוֹ-ווָסקוּלָריות (מחלות לב וכלי הדם) היה נמוך ב-24% בהשוואה לאוכלי בשר קבועים.

ב. בניתוח נוסף של הנתונים נמצא, כי בצמחונים שאכלו דגים וצמחונים שאכלו מוצרי חלב וביצים, שיעור התמותה היה נמוך ב-34% בהשוואה לאוכלי בשר קבועים.

ג. באנשים שאכלו בשר באופן מזדמן, שיעור מחלת לב כלילית היה נמוך יותר ב-20% בהשוואה לאוכלי בשר קבועים.

3. קיימת עדות מוגבלת לקשר בין דיאטות צמחוניות ומניעת סרטן.

4. עדות משכנעת, הקושרת צריכת בשר אדום, במיוחד בשר אדום מעובד, בסיכון גדול יותר למחלת לב כלילית, סרטן וסוכרת מסוג II,  מספקת תמיכה עקיפה לצריכת דיאטה שמקורה בצומח.

5. בדיאטות צמחוניות לא מאוזנות או קיצוניות מאד עלולה להיות צריכה בלתי מספקת של רכיבי התזונה הבאים: ברזל, ויטמין D, ויטמין B12 וחומצות שומן אומגה-3.

ההשפעות המגנות של דיאטות צמחוניות על תחלואה ותמותה קרדיו-ווסקולרית מיוחסות, בעיקר, להבדלים ב-BMI, ברמות הכולסטרול וברמות לחץ הדם בין הצמחונים לבין  אוכלי-כל.

מסקנות החוקרים

כיום, צריכת מזון אופטימלית להשגת מצב בריאות אופטימלי אינה עדיין ידועה. בהסתמך על העדות המחקרית הקיימת, כל הדיאטות צריכות להיות מושתתות על ההמלצות התזונתיות הקיימות, כדי להוריד את הסיכון להתפתחות מחלות כרוניות. מומלצת דיאטה הדלה בחומצות שומן רוויות, סוכר פשוט, בשר מעובד ומלח, ועשירה בפירות וירקות ובסיבים תזונתיים. צריכה מתונה וגיוון בדיאטות השונות גם הם חשובים. יש להבטיח שדיאטות צמחוניות תהיינה מספיקות מבחינה תזונתית, ובמיוחד עבור קבוצות רגישות, כמו הריון, הנקה וילדים.

תפריט נגישות