מאת: ציפי פרלמוטר

 

ארגון הבריאות העולמי ניסח כבר ב- 1946 את ההגדרה המקובלת עד היום של בריאות. על פי הגדרת הארגון "בריאות היא מצב של רווחה גופנית, נפשית וחברתית מושלמת ולא רק העדר מחלה".

מעניין לראות כי כבר אצל הרמב"ם מגלמת המילה בריאות את מהותה – בולם רוגזו ימעיט אכילתו ויגביר תנועתו.

ההגדרה על פי ארגון הבריאות העולמי משמשת כיום כהגדרה הנפוצה ביותר. מידי מספר שנים נוספים פרמטרים על פי השתנות הצרכים והידע של תרבות הבריאות העולמית.

שמירה על ערכי בריאות וניהול אורח חיים בריא תורמת להעלאת תחושת שביעות הרצון (well being) של הפרט ומסייעת לו להגיע למיצוי מרבי של יכולותיו ותפקודו.

לעת הזאת ,כשתלמידי כיתות א' כבר צעדו את הצעדים הראשונים של מפגשם עם העולם הבית ספרי, ותלמידי ז' כבר טעמו את הטעם של "להיות גדולים" והצטרפו לחטיבות ולתיכונים, האגודה לבריאות הציבור האמונה על אספקת  שירות בריאות התלמיד קבעה את עשרת צעדי הבריאות לתלמיד לשנת תש"ע  על מנת לאפשר לכל תלמיד ותלמידה להגיע  למיצוי יכולותיהם, והגשמת שאיפותיהם הלימודיות תוך תחושה של בריאות ורווחה.

1. תזונה נבונה

student_food

שמירה על תזונה נבונה היא אחד מאבני היסוד של הבריאות. לסוגי המזון ואופן צריכתו יש השפעה על התפתחות התלמיד/ה מהבחינה הפיסית שכלית וחברתית.

חשוב לשמור על מספר עקרונות תזונתיים על מנת לקיים את בריאות התלמידים ואת תחושת שביעות הרצון שלהם:

  • להקפיד לאכול ארוחת בוקר מזינה ובריאה.
  • להקפיד להביא ארוחת עשר (סנדביץ' בריא, פרי, ירק ושתייה).
  • להקפיד על שתיית מים ולהימנע ככל האפשר משתייה מתוקה.
  • במידה והתלמיד נמצא שעות ארוכות בבית הספר, להביא ארוחת צהריים משביעה.

צריכת כל אבות המזון כולל פירות וירקות

2. יציבה

אחד הגורמים בשנות בית הספר המשפיעים על היציבה של התלמידים הוא נשיאת ילקוט עם משקל גבוה (מידי). כאשר הילקוט כבד יתר על המידה הדבר עלול לגרום לכאבי גב ולשינויים גופניים.

student_bag

בנשיאת משקל ילקוט גבוה, התלמיד נאלץ  "להתכופף קדימה" כדי למצוא את נקודת האיזון והדבר משפיע לרעה על יציבותו, שריריו ועצמותיו.

בגיל הילדות וההתבגרות עוברות עצמות השלד והשרירים  שינויים הנובעים מהצמיחה שלהן. כאשר הן צריכות להתמודד עם משאות כבדים כגון נשיאת ילקוט כבד בכל יום, הדבר עלול לגרום לשינויים בעמוד השדרה וללחץ על השרירים. בנוסף, הדבר עלול לגרום גם לעייפות אצל התלמידים המשפיעה על יכולת הריכוז שלו בשעות הלימודים. לכן, חשוב להקפיד שמשקל הילקוט לא יעלה על 10% ממשקל גופו של התלמיד. יש ללמד את הילדים שלא "לסחוב את כל המערכת" על הגב ,אלא, לקחת רק את הספרים והמחברות להם הוא נזקק לאותו יום. במידת האפשר יש להתאים את גודל הילקוט ומבנהו לגיל הילד ומשקלו.

 

3. מניעת אלימות

אחת הבעיות העלולות להשפיע על רווחתו של התלמיד ומיצוי יכולותיו היא שהותו בסביבה אלימה. הפחדים , החרדות, תחושת חוסר היציבות ואי הביטחון הם גורמים המעכבים את התפתחותו של התלמיד חשוב לזכור כי יש לדווח על כל מקרה של אלימות, יש לעודד את התלמידים לספר בבית/בבית הספר כל אירוע שבו הם מרגישים "לא בנוח". על המבוגרים (מורים, הורים ) ליצור אווירה פתוחה המאפשרת את הדיווחים.

החשוב מכל קביעת סטנדרט של "אפס סובלנות" לכל מצב של התנהגות אלימה מכל סוג שהוא פיזית, ,רגשית, מילולית, התנהגותית וכולי.

4. שינה

students_sleep

למספר שעות השינה ביממה יש השפעה מכרעת על שעות העירות של התלמיד. היום יותר ויותר תלמידים חסרים שעות שינה רבות (בשל טלוויזיה , מחשב) והדבר משפיע על הירידה בריכוז, בסבלנות וביכולת הקליטה וההבנה של חומר חדש. המלצת רופאי השינה לילדים בגיל בית הספר היסודי הוא על 9-12 שעות בלילה ובגיל ההתבגרות 9-10. ממצאי מחקרים רבים הראו כי קיים קשר ישיר בין חוסר בשעות שינה ובין הישגים לימודיים נמוכים. ככל שגדל החוסר בשעות שינה כך נמוכים יותר ההישגים הלימודיים. בנוסף, הדבר עלול אף לגרום לכאבי ראש , השמנה ולהטה בצמיחה הפיזית הסיבה להשמנה היא כי  בשעות השינה מופרש ההורמון האחראי על תחושת השובע ושינה מספקת  מנטרלת את תחושת הרעב ומאפשרת צריכת  תזונה נבונה יותר בשעות העירות.

הסיבה להאטה בצמיחה הפיזית היא  שהורמון הגדילה מופרש בעיקר בשעות השינה ויש לדאוג לשנת לילה נינוחה וארוכה מספיק על מנת לאפשר צמיחה תקינה בעיקר בשנות הילדות והנערות.

5. מניעת נזקי שמש

אנו עומדים בפתח עונת הסתיו והחורף. עם זאת, ארצנו היא ארץ מבורכת בשמש ברוב ימות השנה ואנו חשופים לקרינה האולטרה סגולית (U.V) של אותו חלק בקרן השמש המסוכנת בעיקר לבעלי עור בהיר. החשיפה הרבה גורמת לנזק לתאי העור החל בכוויות וכלה בסרטן העור על סוגיו. לכן גם בתקופה זו, ובודאי בתקופות של מאי  עד ספטמבר יש להשגיח מפני חשיפה לאור השמש. יש  להצטייד בחולצות שרוולים ארוכים בטיולים, להשתדל להימנע עד כמה שניתן לשהות בחוץ משעות הבוקר המאוחרות אחרי 10:00 ועד 16:00 אחר הצהריים, להשתמש בקרם הגנה עם מקדם הגנה מעל 15ובעיקר יש לשים לב לשינויים בעור ובשומות ולפנות להתייעצות עם רופא עור במידה ומזהים שינוי כלשהו בהן.

6. בריאות העור

כ-80% מבני הנוער מתמודדים עם "פצעי בגרות" (acne vulgaris) חשוב לציין  כי זו מחלת עור ויש לטפל בה כבכל מחלה. מי שמטפל בה הוא רופא  משפחה או עור , ולא קוסמטיקאית בלבד. לעיתים  הטיפול מחייב שימוש בתרופות ובבדיקות. אחד הדברים המסייעים בטיפול הוא שמירה על היגיינת העור והידיים. לחלק מהילדים הסובלים מ"פצעי הבגרות" עלולות להיות השפעות  נפשיות כגון הרגשת דחייה חברתית, בושה ועוד. יש לשים לב לשינויים במצבי הרוח ובמידת הצורך אף לפנות לייעוץ (בביה"ס או במרפאות נוער).

 

7. בריאות הפה והשיניים

dentist_kid

לתרבות הבריאות של המשפחה יש השפעה חשובה על בריאות השיניים שלהם. הדרך הטובה ביותר לשמירת היגיינת הפה והימנעות מעששת השיניים היא צחצוח קבוע של השיניים פעמיים ביום. האחת – בבוקר  והשנייה בלילה לאחר הארוחה. הצחצוח צריך להיעשות על ידי מברשת מומלצת ע"י איגוד רופאי השיניים במשך כ-3 דקות על כל השיניים. לאחר הצחצוח הלילי יש  להקפיד שלא לאכול. מומלץ לקיים  ביקורות  קבועות אצל רופא שיניים/שיננית אחת לחצי שנה כדי לבדוק שלא התהוותה אבנית או חור. כן יש לדאוג ללחלוחית השיניים על ידי שתייה מרובה של מים, מומלץ מאוד להימנע מאוכל המכיל סוכר ברמה גבוהה הגורם לעששת ולנקות את הרווחים בין השיניים בחוט דנטלי .

8. שמירה על היגיינה

אחד מ"שומרי הסף" של הבריאות היא שמירה על היגיינה. לניקיון הגוף, הבית והסביבה יש חשיבות רבה בשמירה על הבריאות שמירה על ההיגיינה תורמת לתחושת  בריאות שלמה יותר וחיי חברה טובים יותר. להיגיינה תפקיד חשוב בכל גיל ובפרט בגיל ההתבגרות כאשר הגורם החברתי מתחיל להיות משמעותי ביותר. ללא שמירה על ניקיון הגוף התלמיד/ה עלול לסבול מריחוק ואף נתק חברתי.

זהו גם גיל בו חלים  שינויים הורמונאליים הגורמים לשינוי בריח הגוף ובהפרשות הזיעה. עם תחילת המחזור החודשי אצל הבנות והתחלת הופעת סימני מין משניים אצל הבנים, החשיבות בשמירה על רמת היגיינה גבוהה רבה אף יותר.

יש להקפיד על מקלחת יומית, צחצוח שיניים, החלפת הבגדים בכל יום וחפיפת ראש לעיתים קרובות.

חשוב לזכור כי בארץ חמה כשלנו יש משנה חשיבות לשמירה על רמה גבוהה של היגיינת הגוף.

בנוסף בתקופה זו כאשר קיימת דאגה מהדבקות בנגיף השפעת שמירה על כללי ההיגיינה בסיסיים חשובה לאין ערוך.

  • רחיצת ידיים עם סבון לאחר השירותים
  • ניגוב במגבות נייר חד פעמיות
  • כיסוי הפה לאחר התעטשות ע"י המרפק ורחיצת הידיים אחר כך
  • אוורור חדרי הלימוד (והבית)
  • אם חולים לא להגיע לבי"ס וכמובן לא לבוא עם חום לביה"ס
  • להמתין 24 שעות  לאחר חלוף החום ורק אז לחזור לבית הספר
  • בכל שאלה יש להתקשר לרופא המטפל

9. פעילות גופנית

לפעילות גופנית המתקיימת באופן קבוע יש חשיבות רבה בהפחתה של מחלות שונות כגון: מחלות לב וסכרת שהן מחלות המוצאות להן אחיזה בפלחי אוכלוסיה מערביים ההולכים וגדלים.

מומלץ לקיים פעילות גופנית יומית . לפעילות גופנית בגיל הילדות והנעורים השפעה במניעת מחלות עצם כגון אוסטאופורוזיס (מחלה המופיעה בגיל מבוגר ועלולה לגרום לשברים רבים) בגיל ההתבגרות יש חשיבות רבה ביותר לבניית מסת העצם. בניית מסת העצם מושפעת מתזונה ומפעילות גופנית קבועה.

כאשר הפעילות הגופנית מתבצעת  באופן סדיר וקבוע  תורם  הדבר להתפתחותו הפיזית ,החברתית והקוגניטיבית של התלמיד.

10. סביבה בטוחה

סביבה פיזית אסטטית ונקייה ממפגעים מאפשרת לתלמידים חיי חברה בית ספריים נעימים ותורמת להתפתחותו הפיזית והחברתית התקינה.

בטיחות הסביבה כוללת מספר הדגשים וביניהם:

  • בטיחות בדרכים כולל דרכי הגעה ועזיבה את תחום ביה"ס ברכבים פרטיים, הסעות, אופניים, וברגל
  • חצר בי"ס נקייה ממפגעים כגון, שיחים קוצניים, גדרות שאינן תקינות, מדרגות ומעקים שלמים
  • תקינות שקעים חשמליים, חוטי חשמל  לא חשופים
  • איסור הכנסת חפצים חדים לתחומי ביה"ס
  • תקינות הריהוט הבית ספרי
  • שלמות מתקני הספורט
  • ובנוסף, איסור שימוש בחומרים המסכנים בריאות כגון, סיגריות, נרגילות,אלכוהול וסמים לסוגיהם השונים

אנו ממליצים לציבור התלמידים, המורים וההורים להיעזר באתר האגודה לבריאות הציבור שם ניתן למצוא מאמרים רלוונטיים בנושאי בריאות שונים כמו כן ניתן להפנות שאלות לצוות המומחים של האגודה.

 

צור קשר

כתובתנו: רחוב האומן 27, תלפיות, ירושלים.

לורה מימון : 073-2101614 / 02-5953565  או במייל: laura.m@publichealth.org.il

Share