שבע דרכים לעיכוב ספיגת הסוכרים בגופנו

שבע דרכים לעיכוב ספיגת הסוכרים בגופנו

אגוזים לפני שמתחילים לאכול, סלט ממש בהתחלה ודברי מתיקה לקינוח בלבד. 7 שיטות שיעכבו ספיגת סוכרים בגופנו

מאת : ד"ר פליציה שטרן

אכילת מזונות עתירי פחמימות, ובמיוחד סוכר פשוט, גורמת לעלייה חדה של הגלוקוז (סוכר) בדם, הגוררת הפרשת הורמון האינסולין, שתפקידו להכניס את הגלוקוז לתאים. אכילת יתר של פחמימות בתדירות גבוהה מביאה להפרשה יתירה של אינסולין, אשר עם הזמן גורמת לכך שתאי השריר יאבדו את רגישותם להורמון, תיווצר תנגודת לאינסולין ותתפתח מחלת הסוכרת, אשר מהווה את אחד מגורמי הסיכון למחלות לב וכלי הדם.

כיצד נמתן את העליות החדות של הסוכר בדם מבלי להידרש להימנע מאכילת מזונות עתירי פחמימות? – על ידי שימוש ברכיבים טבעיים במזון המעכבים את עיכול הפחמימות וכניסתם לזרם הדם.

1. אכול חטיף עתיר שומן, כמו אגוזים, 10 עד 30 דקות לפני הארוחה. הסיבה – תישאר שבע למשך זמן ארוך יותר. בקיבה יש שסתום המווסת את התרוקנות הקיבה ומעבר המזון למעי. שומן מגביל את השסתום ומֵאֵט על ידי כך את עיכול המזון.

2. התחל את ארוחתך בסלט. הסיבה: בירקות ופירות מצויים סיבים מסיסים המתנפחים ולוכדים את מולקולות הגלוקוז ועל ידי כך מֵאֵטים את ספיגתו ואת העליה החדה ברמתו בדם.

3. הכנס בסלט מעט חומץ מכל סוג שהוא. הסיבה: חומץ מנטרל את פעילות העמילזות המפרקות את העמילן לסוכר פשוט. כמו כן, הוא מגביר את רגישות התאים לאיסולין.

4. הַכְלל מזונות עתירי חלבון בארוחתך (שלב, למשל, בשר עם ספגטי). הסיבה: תפריש פחות אינסולין. חלבון מזרז הפרשה מהירה של אינסולין, דבר המונע  עלייה חדה של גלוקוז בדם ומביא לירידה בסך האינסולין המופרש בארוחה.

5. אכול ירקות המבושלים קלות. הסיבה: תעכל אותם לאט יותר. ירקות מכילים סיבים, המתפרקים בבישול ארוך ואינם יכולים ללכוד את הסוכרים. כמו כן, ירקות המבושלים קלות מתעכלים לאט יותר, כך שתרגיש שבע לזמן ממושך יותר. טיפ נוסף: ירקות צלויים, כמו כרובית, יכולים להוות תחליף לעמילנים (כמו תפוחי אדמה, אורז, פסטה).

6. שתה משקה אלכוהולי, כגון יין או בירה עם הארוחה. הסיבה: הכבד ייצר פחות גלוקוז. אלכוהול מעכב באופן זמני ייצור גלוקוז בכבד מחלבון ושומן. מנת אלכוהול מורידה את עומס הסוכר בדם הנוצר על ידי מנת עמילן בכ-25% בממוצע. אזהרה: אל תפריז בשתיית אלכוהול, שכן הוא מכיל קלוריות וגם מעכב הרגשת מלאות, כך שאתה עלול לאכול יתר על המידה.

7. אכול דברי מתיקה לקינוח בלבד. הסיבה: אם תאכל אותם על קיבה ריקה, תגרום לעלייה חדה של הסוכר בדם, כי לא יהיה בה שום דבר כדי למנוע זאת, לא שומנים, לא סיבים, לא חלבון ולא חומץ.


הכותבת, ד"ר פליציה שטרן, מנהלת תחום תזונה נבונה, האגודה לבריאות הציבור
.

כתיבת תגובה

פנייה למשרה באגודה לבריאות הציבור

[כוכבית * הינה שדה חובה]

קובץ קורות חיים בפורמט pdf או word. גודל מקסימלי 2MB.

דילוג לתוכן