צריכת שמן זית כתית מעולה משפרת הרכב גוף ולחץ דם בקרב נשים בעלות עודף שומן: ניסוי קליני אקראי מבוקר כפול-סמיות

צריכת שמן זית כתית מעולה משפרת הרכב גוף ולחץ דם בקרב נשים בעלות עודף שומן: ניסוי קליני אקראי מבוקר כפול-סמיות

שמן זית כתית מעולה (extra virgin olive oil) הינו שמן בעל איכות גבוהה (ראה כתבה 'שמן הזית ובריאות'), העשיר בחומצת השומן החד בלתי-רוויה, חומצה אוׄלֵאית (85%-55% מתכולת חומצות השומן בשמן) ומכיל למעלה מ-230 מרכיבים כימיים בעלי פעילות נוגדת חימצון, כגון ויטמין E, קרוטנואידים (ראה כתבה 'תפקיד הקרוטנואידים בבריאות') ותרכובות פֶֶנוׄליות (ראה כתבה 'תפוחי-אדמה ובריאות'). הודות להשפעות המיטיבות מבוססות היטב של שמן הזית כתית מעולה על הסיכון למחלות קרדיו-ווסקולריות (מחלות לב וכלי-הדם) ועל שומן גוף עודף, צריכת דיאטה מוגבלת אנרגיה (energy resticted diet), הכוללת שמן זה, אומצה בתוכניות ירידה במשקל. אולם, החוקרים עשו באופן אוטומטי אֶקְסְטְרָפּוּלָציה[1] ליתרונותיו של שמן זה במחלות קרדיו-ווסקולריות לקידום אובדן משקל/שומן ללא כל עדות מדעית ברורה מספקת. קשה לפרשן ממצאי מחקרים אפידמיולוגיים תצפיתיים הטוענים, שתזונה ים-תיכונית העשירה בשמן זית כתית מעולה אינה מעודדת השמנה, כי תזונה ים-תיכונית קשורה גם בצריכת מזונות פונקציונליים[2] בעלי צפיפות אנרגטית נמוכה (low-density foods) שהיא מכילה. מספר ניסויים קליניים דיווחו על חוסר השפעה של שילוב, במסגרת תזונה ים-תיכונית מוגבלת אנרגיה (קלוריות), של שמן זית כתית מעולה על משקל/שומן הגוף או אף עלייה בהשמנה ביטנית.

ניסוי קליני אקראי מבוקר כפול-סמיות[3], שנערך בברזיל, ושהתפרסם ב-European Journal of Nutrition, בדק את השפעת צריכת שמן זית כתית מעולה על משקל/שומן הגוף במסגרת דיאטה מוגבלת אנרגיה שאינה במסגרת דפוס תזונה ים-תיכוני (דיאטה מערבית). בנוסף, הוא בדק את השפעת שמן זה על דלקת מערכתית (systemic inflammation), תפקודי הלב, הכבד והכליה, אשר עלולים להינזק על ידי lipotoxicity (תסמונת מטבולית הנגרמת על ידי הצטברות מתווכים שומניים ברקמה שאינה רקמת שומן).


צריכים עזרה? התייעצו איתנו ונשמח לעמוד לרשותכם



הניסוי הקליני נערך במשך 9 שבועות רצופים בקרב נשים בגילאי 41-19 שנה בעלות BMI 35-26 ק"ג/מ2. המשתתפות נהגו להשתמש לבישול בשמן סויה, לא עישנו, לא היו נשים בהריון ולא היו נשים מיניקות. המשתתפות חולקו באופן אקראי (וללא ידיעת החוקרים) לקבוצת ביקורת (שמן סויה) וקבוצת התערבות (שמן זית כתית מעולה). שבוע לפני התחלת הניסוי, המשתתפות נתבקשו לא לצרוך משקאות אלכוהוליים, ולשמור על התזונה הרגילה שלהן ועל הרגלי הפעילות הגופנית. ארוחת הערב הסטנדרטית לפני בוקר הניסוי הכילה 600 קילוקלוריות (פחמימות, 62% מסך האנרגיה; שומן, 24.9% מסך האנרגיה; וחלבון, 8.5% מסך האנרגיה). הנשים הגיעו למעבדה בצום ונערכו מדידות אנתרופומטריות, נבדק הרכב הגוף, בדיקת לחץ דם ובדיקות דם. בדיקות חוזרות נערכו ביום האחרון של הניסוי. לאחר בדיקת הדם, המשתתפות קבלו ארוחת בוקר. הן קבלו את ארוחת הבוקר כל בוקר במעבדה, מלבד בסופי השבוע אשר עבורם הן קבלו את המשקה עתיר השומן לצרוך בביתן. המשקה עתיר השומן, אותו קבלו בבוקר, הכיל או 25 מיליליטר שמן זית כתית מעולה או שמן סויה על בסיס 300 מיליליטר משקה חלב בטעמים שונים שהשתנו כל שבוע. בנוסף, הן קבלו לארוחת הבוקר 2 עוגיות דלות-שומן. הנשים קבלו מרשם לדיאטה מוגבלת קלוריות שאינה ים-תיכונית, עליה היו צריכות לשמור בביתן. דיאטות מוגבלות אנרגיה מאוזנות נרשמו לכל אחת מהמשתתפות באופן פרטני על ידי אותה הדיאטנית.

סוגי המזונות ופיזור האנרגיה בין רכיבי התזונה העיקריים (פחמימות, שומנים וחלבון) נשמרו במשך תקופת הניסוי על מנת להוריד את השפעת המזונות בדיאטות שנרשמו מעבר להשפעת השמנים. לא היה שוני באנרגיה ובתכולת רכיבי התזונה העיקריים בין קבוצת הניסוי לבין קבוצת הביקורת (אנרגיה,1873±214  קילוקלוריות; פחמימות, 49±2.8% מסך צריכת האנרגיה; שומנים, 31.8±2.85% מסך צריכת האנרגיה; חלבון, 19.1±2.4% מסך צריכת האנרגיה). בקבוצת הניסוי, לא נרשם שום מזון עתיר שומן חד בלתי-רווי בנוסף לשמן הזית כתית מעולה.

לכל משתתפת נערכה הערכת הדרישות לאנרגיה (energy requirements) על פי סך הוצאת אנרגיה עבור נשים בעודף משקל/שמנות, והוכפלה במקדם מתאים על פי פעילותה הגופנית (התנהגות יושבנית[4], 1.00; פעילות גופנית בעצמה נמוכה, 1.16). הונהגה הגבלת צריכת אנרגיה של מינוס 500 קילוקלריות ליום. הערכה תזונתית נערכה באמצעות שאלון צריכת מזון של 24 שעות של 3 ימים (יומיים לא עוקבים במשך השבוע ויום אחד בסוף השבוע) בשבוע שלפני תחילת המחקר ובמשך תקופת המחקר.

כל המדידות האנתרופומטריות נערכו באמצעות מודד אחד שלוש פעמים (חושב ממוצע בין 2 המדידות הקרובות ביותר) והן: משקל, גובה, היקף מותניים, היקף ירכיים, היקף צוואר, היקף ירך (thigh) ו- sagittal abdominal diameter (המרחק בין הגב לבין הנקודה הגבוהה ביותר בבטן). חושבו BMI, יחס מתניים/ירכיים ו-[5]Conicity Index. לחץ הדם נמדד בשתי הזרועות. שינויים בהרכב הגוף נמדדו באמצעות סריקת Dual-energy X-ray absorptiometry (DXA). נתקבלו ערכים עבור מסת גוף רזה, סך שומן הגוף ופיזור השומן בגוף [גו (trunk), שומן סביב הירכיים והשדיים (gynoid), שומן ה-android region [שומן הבטן, החזה, הכתפיים ועורף הצוואר (nape of the neck)].

בדיקות הדם נערכו בצום, ונבדקו: גלוקוז (סוכר), טריגליצרידים (שומנים), סך כולסטרול, HDL-כולסטרול, LDL-כולסטרול ובדיקות כימיות נוספות. נבדקו גם אינסולין ואינדקס תנגודת לאינסולין[6] (HOMA-IR) וסמני דלקת, כמו אינטרלאוקין-8 (IL-8), אינטרלאוקין-6 (IL-6), אינטרלאוקין-10 (IL-8) ו-Tumor necrosis factor alpha (TNF-alpha).

ממצאים

הנשים היו בגיל ממוצע 27 שנה בעלות כ-47% שומן בממוצע בגופן ו-BMI ממוצע של 30.2 ק"ג/מ2. בתחילת המחקר לא נמצאו הבדלים מובהקים בין שתי הקבוצות בנתוני צריכת המזון, הנתונים האנתרופומטריים, הרכב הגוף, לחץ הדם והמשתנים המטבוליים, מלבד העובדה שבקבוצת הניסוי נתוני ה-TNF-alpha וערכי לחץ הדם הדיאסטולי היו גבוהים יותר.

  • כתוצאה מצריכת דיאטה מוגבלת אנרגיה, בשתי הקבוצות חלה ירידה בצריכת האנרגיה ובצריכת רכיבי התזונה העיקריים בהשוואה לצריכתם בתחילת המחקר.
  • בקבוצת הניסוי, משקל הגוף ירד ב-2.75 ק"ג בהשוואה ל-1.70 ק"ג בקבוצת הביקורת.
  • בקבוצת הניסוי, ה-BMI ירד ב-1.06 ק"ג/מ2 בהשוואה ל-0.64 ק"ג/מ2 בקבוצת הביקורת.
  • בקבוצת הניסוי, משקל כלל השומן בגוף ירד ב-2.4 ק"ג בהשוואה ל-1.3 ק"ג בקבוצת הביקורת; בקבוצת הניסוי, אובדן כלל השומן בגוף היה גבוה ב-80% מאשר בקבוצת הביקורת.
  • בשתי הקבוצות חלה ירידה בשומן באזורים השונים ( gynoidו-android) בגוף.
  • המשתנים האנתרופומטריים ירדו בשתי הקבוצות, אך לא נמצא הבדל בין שתי הקבוצות
  • בקבוצת הניסוי, לחץ הדם הדיאסטולי ירד ב-5.25 מילימטר כספית, ואילו בקבוצת הביקורת עלה ב-0.25 מילימטר כספית; לא נמצא הבדל בין שתי הקבוצות בירידה בלחץ הדם הסיסטולי.
  • בקבוצת הניסוי, מסת הגוף הרזה (lean body mass) עלתה ב-0.68% ואילו בקבוצת הביקורת לא חל שינוי.
  • רמות הגלוקוז בדם ירדו בשתי הקבוצות ללא הבדל מובהק ביניהן.
  • HDL-כולסטרול ירד ואינטרלאוקין-10 עלה בקבוצת הביקורת בלבד.
  • בקבוצת הניסוי, אַלְקָליין פוׄסְפָטאז ירד, עובדה העשויה לשקף שיפור בתפקוד הכבד.

מסקנות החוקרים

הממצא העיקרי של הניסוי הוא שצריכת שמן זית כתית מעולה מגדילה את אובדן השומן ומורידה את לחץ הדם הדיאסטולי בהשוואה לשמן סויה, וזאת במסגרת דפוס תזונה שאינו ים-תיכוני, אלא דיאטה מערבית. הממצאים תומכים בשילוב שמן זית כתית מעולה בדיאטה מוגבלת אנרגיה לא רק לשם מניעת עליה במשקל אלא גם לשם עידוד ירידה במשקל/שומן. בנוסף, שמן זית כתית מעולה תורם לוויסות לחץ הדם. כמו כן, שמן זית כתית מעולה עשוי לתרום לשיפור פרופיל השומנים (lipid profile).

ההשפעות המיטיבות של שמן זית כתית מעולה היו בלתי תלויות בהגבלת אנרגיה, דבר המצביע על תפקיד חיובי ישיר של שמן זית כתית מעולה בהשמנה. החוקרים סוברים כי יש לכלול שמן זית כתית מעולה בתוכניות דיאטה מוגבלות אנרגיה לטיפול בהשמנה.

 

 

 

[1] לעשות אקסטרפולציה – להרחיב את השיטה או המסקנה ממצב מסוים למצב אחר, בהנחה שתהייה קיימת אותה המגמה או שניתן יהיה ליישם שיטות דומות.

[2] מזונות פונקציונליים – מזונות המקדמים בריאות, הן כמניעה והן במצבי חולי; בישראל אסור עדיין לייחס תכונות כאלה למזון.

[3] ניסוי קליני כפול-סמיות – ניסוי בו לא המשתתפים ולא החוקרים יודעים מי מקבל את הטיפול הנבדק.

 

[4] התנהגות יושבנית מוגדרת כפעילות בזמן ערות המאופיינת בהוצאת אנרגיה של  1.5 METsאו פחות בישיבה או בשכיבה; שווה ערך מטבולי (metabolic equivalent – MET) – הוצאת אנרגיה (קלוריות) של MET אחד מוגדרת ככמות האנרגיה הנשרפת בזמן ישיבה במנוחה ושווה לכ-0.0175 קילוקלוריות לקילוגרם משקל גוף לדקה.

Conicity Index[5]] – מחושב: Conicity Index = waist (m) / [0.109 × [weight (kg)/height (m)]-2].

[6] אינדקס התנגודת לאינסולין – שיטה לכימות התנגודת לאינסולין ותפקוד תאי ביתא בלבלב; האינדקס מחושב על ידי הכפלת ריכוז הגלוקוז בצום בריכוז האינסולין וחילוק ב-22.5.


צריכים עזרה? התייעצו איתנו ונשמח לעמוד לרשותכם



כתיבת תגובה

Call Now Button

פנייה למשרה באגודה לבריאות הציבור

[כוכבית * הינה שדה חובה]

קובץ קורות חיים בפורמט pdf או word. גודל מקסימלי 2MB.


צריכים עזרה? התייעצו איתנו ונשמח לעמוד לרשותכם




צריכים עזרה? התייעצו איתנו ונשמח לעמוד לרשותכם