קשר בין פעילות גופנית לבין בריאות נפשית

קשר בין פעילות גופנית לבין בריאות נפשית

בעיות נפשיות עלולות לפגוע בבריאות פיזית, בתפקוד חברתי ובתפקוד בעבודה.  בנוסף לתרומתה של פעילות גופנית לבריאות הפיזית, נמצאה גם עדות להשפעתה המיטיבה על בעיות נפשיות, ובמיוחד על דכאון וחרדה. ההיקף האופטימלי של פעילות גופנית הדרוש לשיפור או לשמירה על בריאות נפשית לא היה ידוע בברור.

מחקר חתך, שהתפרסם ב-Preventive Medicine, בדק את הקשר בין פעילות גופנית לבין בריאות נפשית וקבע את היקף הפעילות הגופנית האופטימלי הקשור בבריאות נפשית טובה יותר. נותחו נתוני דיווח עצמי של כ-7,700 משיבים מבוגרים (נשים וגברים בגילאי 18 שנים ומעלה) בסקר מגמות לאומי אמריקאי (Health Information National Trends Survey – HINTS). הנתונים התמקדו בנושאים דמוגרפיים, כיסוי ביטוח בריאות, מצב בריאות כללי ( 'גרוע וסביר' או 'טוב וטוב מאד'), עישון, גובה, משקל, פעילות גופנית ומצב נפשי. בריאות נפשית הוערכה באמצעות סולם HINT בן ששה פריטים, המשתמש בניקוד מ-5-1, כאשר 1 מציין 'כל הזמן' ו-5 'אף פעם'. המשתתפים השיבו על שאלות לגבי מצוקה נפשית, דכאון וחרדה במהלך 30 הימים האחרונים, כשניקוד מירבי הצביע על העדר מצוקה נפשית.

ממצאים עיקריים

  1. בקרב 30% מהמשיבים נמצאה בריאות נפשית ירודה יותר.
  2. משיבים בריאים יותר מבחינה גופנית היו גם בריאים יותר מבחינה נפשית.
  3. משיבים מעשנים, בעלי עודף משקל או שמנים היו בעלי בריאות נפשית ירודה יותר.
  4. משיבים עם בריאות נפשית טובה יותר בצעו פעילות גופנית לעתים קרובות יותר.
  5. פחות מ-10% מהמשיבים עם בריאות נפשית ירודה בהשוואה ל-17% עם בריאות נפשית טובה יותר בצעו פעילות גופנית בהיקף של שעתיים עד ארבע שעות בשבוע.
  6. משיבים, אשר בצעו פעילות גופנית בהיקף של 2.5 עד 7.5 שעות בשבוע, היו בעלי בריאות נפשית טובה יותר מאשר אלו שעסקו בפעילות גופנית בהיקף קטן יותר או בהיקף גדול יותר.
  7. משיבים בגילאים 65 ומעלה, מועסקים, נשואים, בעלי השכלה אקדמית ובעלי הכנסה הגבוהה מ-50,000 דולר בשנה היו בעלי סיכוי גבוה יותר להיות בעלי בריאות נפשית טובה יותר.
  8. בקרב משיבים שבצעו פעילות גופנית בהיקף של 2.5 עד 7.5 שעות בשבוע הסיכוי לבריאות טובה יותר היה גבוה יותר פי 1.39 מאשר בקרב אלו שעסקו בפעילות גופנית בהיקף קטן יותר או בהיקף גדול יותר.

מסקנות החוקרים

קיים קשר של מנה-תגובה בין פעילות גופנית לבין בריאות נפשית טובה יותר. אבל, הסף הנמוך והגבוה של פעילות גופנית (שלא בתחום היקף הפעילות האופטימלי) קשור בבריאות נפשית ירודה יותר. ממצאים אלה יכולים להוות תמיכה לרעיון שפעילות גופנית שגרתית עשויה להביא למניעת הפרעות נפשיות. אולם, על מנת לאשש את הממצאים יש צורך במחקרים מבוקרים אקראיים.

כתיבת תגובה

פנייה למשרה באגודה לבריאות הציבור

[כוכבית * הינה שדה חובה]

קובץ קורות חיים בפורמט pdf או word. גודל מקסימלי 2MB.