צריכת אבוקדו קשורה באיכות תזונה טובה יותר וצריכת רכיבי תזונה טובה יותר ובסיכון נמוך יותר לתסמונת מטבולית

צריכת אבוקדו קשורה באיכות תזונה טובה יותר וצריכת רכיבי תזונה טובה יותר ובסיכון נמוך יותר לתסמונת מטבולית

זן ה'האס' של אבוקדו הוא פרי בגודל בינוני בעל מרקם קרֶמי מִשְיִי נעים. מרבית האבוקדו ברחבי העולם הם מזן 'האס'. אבוקדו הוא פרי בעל צפיפות קלורית בינונית (1.7 קילוקלוריות לגרם), כיון שהוא מכיל 80% מים וסיבים תזונתיים. בניגוד לפירות אחרים, אחוז הסוכר בו נמוך והוא מכיל 15% שומן חד בלתי רווי המסייע בספיגת הקָרוֹטֶנוֹאידים (ראה מאמר 'רמות קָרוֹטֶנוֹאידים בדם והסיכון לסרטן השד') מתוך הסלטים ורוטב סלסה. אבוקדו מכיל גם ויטמינים, מינרלים ופיטוכימיקלים1 בעלי יתרונות בריאותיים. קיימים מחקרים מועטים על אבוקדו ובריאות הלב וכלי הדם.

מחקר, שהתפרסם ב-Nutrition Journal, בחן לראשונה את הקשר בין צריכת אבוקדו לבין איכות התזונה, צריכת אנרגיה (קלוריות) ורכיבי תזונה, משקל הגוף וגורמי סיכון לתסמונת מטבולית במדגם מייצג של מבוגרים בסקר בריאות ותזונה לאומי אמריקאי (NHANES), שנערך בשנים 2008-2001. הערכה תזונתית נערכה באמצעות שאלון שחזור מזון של 24 שעות. צרכני אבוקדו הוגדרו משתתפים שדיווחו על כל כמות שהיא של אבוקדו במשך הראיון של שחזור המזון. כדי להעריך את איכות התזונה השתמשו החוקרים ב'אינדקס אכילה בריאה' (Healthy Eating Index – HEI)  משנת 2005 (ראה מאמר 'קיים קשר הפוך בין איכות התזונה לבין גורמי סיכון קרדיו-ווסקולריים במבוגרים'). המדדים הבריאותיים שנבדקו היו משקל, BMI, היקף מותניים, HDL-כולסטרול והסיכון לתסמונת מטבולית. תסמונת מטבולית הוגדרה כשלושה גורמי סיכון מתוך הגורמים הבאים: 1. היקף מותניים בגברים השווה ל-102 ס"מ או גבוה ממנו ובנשים היקף של 88 ס"מ או היקף גבוה ממנו; 2. טריגליצרידים (שומנים) – 150 מיליגרם לדציליטר או גבוהים יותר; 3. HDL-כולסטרול – בגברים נמוך מ-40 מיליגרם לדציליטר ובנשים, נמוך מ-50; 4. לחץ דם – 130/85 מילימטר כספית או גבוה ממנו; גלוקוז (סוכר) בצום – 100 מיליגרם לדציליטר או יותר.

במחקר השתתפו 17,567 פרטים גילאי 19 שנים ומעלה, אשר מתוכם 347 פרטים (2%) היו צרכני אבוקדו. הצריכה הממוצעת של אבוקדו הייתה כ-70 גרם ליום (כחצי אבוקדו בינוני) השווים ל-114 קילוקלוריות, מתוכם 95 קילוקלריות מקורן בשומן (כ-10 גרם שומן). נתוני צרכני האבוקדו הושוו לנתוני הפרטים שלא צרכו אבוקדו (17,220 פרטים).

צריכת אבוקדו הייתה גבוהה יותר בקרב נשים (כ-75 גרם ליום) מאשר בקרב גברים (כ-67 גרם ליום).

ממצאים עיקריים

בצרכני אבוקדו בהשוואה לפרטים שלא צרכו אבוקדו:

1. איכות התזונה הייתה גבוהה יותר.

א. צריכת פירות גבוהה יותר (1.6 ספלים ליום בהשוואה לספל אחד).

ב. צריכת ירקות גבוהה יותר (1.8 ספלים ליום בהשוואה ל-1.6 ספלים).

ג. צריכת סוכרים פשוטים מוספים נמוכה יותר (15.7 גרם ליום בהשוואה ל-19.7).

ד. צריכת דגנים מלאים, מוצרי חלב ובשר ושעועית הייתה דומה בשתי קבוצות המשתתפים.

ה. צריכת סך השומנים גבוהה יותר (92 גרם ליום בהשוואה לכ-83 גרם); צריכת שומן חד בלתי רווי 36.3 גרם ליום בהשוואה ל-30.7 גרם, וצריכת שומן רב בלתי רווי 19.5 גרם ליום בהשוואה ל-17.4.

ו. צריכת פחמימות נמוכה יותר (250 גרם ליום בהשוואה ל-266).

ז. צריכת סיבים תזונתיים גבוהה יותר (21.5 גרם ליום בהשוואה ל-15.8).

ח. צריכת ויטמין E גבוהה יותר (9 מיליגרם ליום בהשוואה ל-7.1).

ט. צריכת ויטמין K גבוהה יותר (141 מיקרוגרם ליום בהשוואה ל-95.5).

י. צריכת מגנזיום גבוהה יותר (328 מיליגרם ליום בהשוואה ל-290).

יא. צריכת אשלגן גבוהה יותר (3133 מיליגרם ליום בהשוואה ל-2710).

2. משקל גוף נמוך יותר (78 ק"ג בהשוואה ל-81.4).

3. BMI נמוך יותר (26.7 בהשוואה ל-28.4).

4. היקף מותניים קטן יותר (93.2 ס"מ בהשוואה ל-97.2).

5. HDL-כולסטרול גבוה יותר (55 מיליגרם ל-דציליטר בהשוואה ל-052.6)

6. הסיכון לתסמונת מטבולית נמוך יותר ב-50%.

מסקנות החוקרים

נתוני הסקר מצביעים על קשרים מובהקים בין צריכת אבוקדו לבין איכות תזונה טובה יותר ופרמטרים בריאים יותר. צריכת הקלוריות של צרכני האבוקדו לא נבדלה מזו של אלה שלא צרכו אבוקדו. לכן, דיאטנים יכולים להמליץ על אכילת אבוקדו כחלק מתזונה בריאה השמה דגש על צריכה מוגברת של פירות וירקות. אבוקדו יכול להיות משולב בדיאטות של מרבית המבוגרים ויכול להיות בעל ערך מוסף עבור אלה המצויים בסיכון מוגבר לגורמי הסיכון של התסמונת המטבולית. דרושים מחקרים נוספים על מנת לאשש את הנתונים שנתקבלו במחקר זה.


1פיטוכימיקלים –  חומרים המצויים באופן טבעי בפירות וירקות, והם בעלי השפעה חיובית על הבריאות.

כתיבת תגובה

פנייה למשרה באגודה לבריאות הציבור

[כוכבית * הינה שדה חובה]

קובץ קורות חיים בפורמט pdf או word. גודל מקסימלי 2MB.