הקשר בין שילובים של חטיפים מזינים לבין צריכת אנרגיה וירקות

הקשר בין שילובים של חטיפים מזינים לבין צריכת אנרגיה וירקות

אכילת חטיפים ירודים מבחינה תזונתית (non-nutrient dense food snacks), כגון צ'יפס, עוגיות וממתקים תורמת להשמנה, אם כי קיימים גורמים תורמים נוספים להשמנה, כמו פעילות גופנית ירודה.

הגדלת מגוון החטיפים המזינים במקום אלה הירודים מבחינה תזונתית עשויה להקטין את הצריכה הקלורית של הילדים ולהגדיל את צריכת רכיבי התזונה המזינים עם הגיעם לשובע.


צריכים עזרה? התייעצו איתנו ונשמח לעמוד לרשותכם



במחקר, שהתפרסם בבטאון האמריקאי לרפואת הילדים, Pediatrics, בחנו החוקרים האם אכן יצרכו הילדים פחות קלוריות כאשר יאכלו חטיפים מזינים (ירקות וגבינה) במקום חטיפים ירודים מבחינה תזונתית (צ'יפס תפוחי אדמה) בזמן צפיה בסרטים מצויירים בטלויזיה. כוונת החוקרים הייתה לחקות מצב ריאלי של צריכת חטיפים תוך מיסוך מטרת הניסוי. נבחרו גבינה וירקות כמזונות מזינים, כיון שהם מקורות מזון חשובים לסידן, חלבון, ויטמינים וסיבים תזונתיים והם גם מדורגים כבעלי אינדקס שובע גבוה.

במחקר השתתפו כ-200 ילדים שחולקו לארבע קבוצות ניסוי:

  1. חטיף צ'יפס תפוחי אדמה (כ-1500 קילוקלוריות).
  2. חטיף גבינה (כ-370 קילוקלוריות).
  3. חטיף ירקות (כ-120 קילוקלוריות).
  4. חטיף של שילוב של גבינה וירקות (כ-490 קילוקלוריות).

נבדקו ארבע השערות:

  1. ילדים האוכלים חטיף המשלב גבינה וירקות יצרכו פחות קלוריות מאשר ילדים האוכלים צ'יפס.
  2.  ילדים האוכלים חטיף המשלב גבינה וירקות יצרכו פחות קלוריות  כדי להגיע לשובע מאשר ילדים האוכלים צ'יפס.
  3. ילדים שמנים האוכלים חטיף המשלב גבינה וירקות יצרכו פחות קלוריות  מאשר ילדים במשקל בריא יותר.
  4. ילדים ממשפחות עם מעורבות הורית נמוכה האוכלים חטיף המשלב גבינה וירקות יצרכו פחות קלוריות  מאשר ילדים ממשפחות עם מעורבות הורית גבוהה יותר.

נתוח הנתונים נערך רק לגבי 183 ילדים, בגיל ממוצע של 8.7 שנים, אשר אכלו חטיפים. שלושים ושמונה ילדים היו בעודף משקל (אינדקס מסת הגוף – אחוזון 85 ומעלה לגיל) ו-43 ילדים היו שמנים (אינדקס מסת הגוף – אחוזון 95 ומעלה לגיל).

ממצאים עיקריים

  1. ילדים בקבוצת הירקות או הגבינה או שילוב גבינה וירקות צרכו פחות קלוריות מהילדים שאכלו צ'יפס. ילדים שאכלו ירקות צרכו 60 קילוקליוריות , אלו שאכלו גבינה צרכו 200 קילוקלוריות, אלו שאכלו שילוב של גבינה וירקות צרכו 170 קילוקלוריות (50 מהירקות ו-120 מהגבינה) ואילו אלו שאכלו צ'יפס צרכו 620 קילוקלוריות.
  2. צריכת הקלוריות של הילדים בקבוצת השילוב של גבינה וירקות הייתה דומה לזו של קבוצת הגבינה, אך גבוהה באופן מובהק מזו של קבוצת הירקות.
  3. צריכת הקלוריות של קבוצת הירקות הייתה דומה לזו של צריכת הקלוריות של הירקות שבקבוצת השילוב של גבינה וירקות.
  4. העלייה בתחושת השובע הייתה תלויה בסוג החטיף. העליה במידת השובע הייתה ליניארית מנקודת הבסיס (לפני אכילת החטיף) דרך הזמן שמייד לאחר  אכילת החטיף ועד 20 דקות לאחר אכילתו. השיפוע של תחושת השובע תלול יותר בקבוצת הצ'יפס, כלומר השפעת הצ'פס הייתה הגדולה ביותר.
  5. ילדים בקבוצת שילוב הגבינה והירקות היו זקוקים לפחות קלוריות, כדי להגיע לשובע מאשר ילדים שאכלו צ'יפס (כ-50 קילוקריות וכ-280, בהתאמה).
  6. ילדים בקבוצת הגבינה היו זקוקים לפחות קלוריות, כדי להגיע לשובע מאשר ילדים שאכלו צ'יפס (כ-225 קילוקריות וכ-280, בהתאמה)
  7. ההשפעה של סוג החטיף הייתה גדולה יותר בקרב ילדים בעודף משקל או שמנים, ובקבוצת הצ'יפס הם אכלו יותר צ'יפס מאשר ילדים במשקל בריא. אך בקבוצות הירקות וקבוצת השילוב של הגבינה והירקות הם אכלו פחות קלוריות מאשר ילדים במשקל תקין.
  8. ההשפעה של סוג החטיף הייתה  גדולה יותר בקרב ילדים ממשפחות עם מעורבות הורית נמוכה. במדגם המחקר מרבית הילדים בעודף משקל (55%) ושמנים (63%) היו ממשפחות עם מעורבות הורית נמוכה. ילדים בקבוצת הצ'יפס ממשפחות עם מעורבות הורית נמוכה אכלו יותר צ'יפס מאשר ילדים ממשפחות עם מעורבות הורית גבוהה. ילדים בקבוצת השילוב של הגבינה והירקות ממשפחות עם מעורבות הורית נמוכה אכלו פחות קלוריות מאשר ילדים ממשפחות עם מעורבות הורית גבוהה.

סיכום ומסקנות החוקרים

חטיף המשלב גבינה וירקות יכול להיות יעיל בהורדת סך צריכת הקלוריות בזמן אכילת חטיפים. בקרב ילדים שאכלו חטיף השילוב של גבינה וירקות צריכת הקלוריות הייתה נמוכה ב-72% מאשר בקרב ילדים שאכלו צ'יפס. ילדים שאכלו חטיף השילוב של גבינה וירקות לא הקטינו את כמות הירקות אלא הוסיפו על פניהם מקור לחלבון וסידן. ילדים אלה היו זקוקים לפחות קלוריות על מנת להגיע לשובע. כיון שאף ילד לא גמר את כל כמות החטיף שהוגשה לו, הניחו החוקרים שהילדים אכלו עד הגיעם לשובע.  חטיף השילוב מהווה אמצעי יעיל במיוחד בעבור ילדים שזקוקים במיוחד לצרוך דיאטה בריאה ולרדת במשקל (ילדים ממשפחות עם מעורבות הורית נמוכה בעודף משקל ושמנים).


צריכים עזרה? התייעצו איתנו ונשמח לעמוד לרשותכם



כתיבת תגובה

Call Now Button

פנייה למשרה באגודה לבריאות הציבור

[כוכבית * הינה שדה חובה]

קובץ קורות חיים בפורמט pdf או word. גודל מקסימלי 2MB.


צריכים עזרה? התייעצו איתנו ונשמח לעמוד לרשותכם




צריכים עזרה? התייעצו איתנו ונשמח לעמוד לרשותכם