נגיף הקורונה

נגיף הקורונה

קצת על הנגיף

 

נגיפי קורונה הינם משפחה גדולה של נגיפים הידועים כגורמים למחלות בבעלי חיים ועלולים לגרום לתחלואה גם בבני אדם.  הם קיבלו את שמם עקב הדמיון שלהם במיקרוסקופ אלקטרוני לכתר (קורונה בלטינית)


צריכים עזרה? התייעצו איתנו ונשמח לעמוד לרשותכם



כיצד בני אדם נדבקים בקורונה?

קיימת ההעברה של הנגיף מאדם לאדם. הנגיף מופרש מדרכי הנשימה של אדם חולה בעיקר בעת עיטוש או שיעול הטיפות הניתזות יכולות להישאף על ידי אנשים אחרים או לנחות על משטחים. אנשים אשר זמן קצר לאחר מכן יגעו במשטחים אלה ובהמשך יגעו בפה, באף או בעיניים של עצמם עלולים להידבק. טרם הוברר עד כמה המחלה מדבקת, אך בשלב זה נראה כי רמת ההדבקה דומה לפחות לזו של נגיף השפעת. אפשרית הדבקה מחולים אשר התסמינים שלהם קלים ביותר.

איך המחלה באה לידי ביטוי?

חלק משמעותי מן הנדבקים בנגיף הקורונה אינם מפתחים תסמינים כלל. בקרב החולים סימני המחלה דומים לאלו של שפעת. למעשה, לא ניתן לרוב להבדיל בבדיקה קלינית בין הדבקה בנגיף קורונה לבין מחלות נשימתיות רבות אחרות. 

התסמינים השכיחים ביותר הם חום, עייפות ושיעול יבש. מחלה קשה תתבטא בקשיי נשימה. מבוגרים, חולים במחלות כרוניות דוגמת מחלת לב או סכרת ואנשים הסובלים מפגיעה במערכת החיסון נוטים יותר לפתח מחלה קשה.

מה ניתן לעשות כדי להמנע מהדבקה בנגיף הקורונה?

בראש ובראשונה להימנע מהגעה למקומות שבהם ידוע שיש העברה מקומית של הנגיף.

מעבר לכך מומלץ לשמור תמיד על אותם כללי היגיינה שעשויים למנוע הדבקה בנגיפים אחרים של דרכי הנשימה דוגמת מחלת השפעת והם:

  • להקפיד על רחיצת ידיים עם מים וסבון או בחומר חיטוי על בסיס אלכוהול לעיתים קרובות (בעיקר לאחר שיעול ועיטוש, ולאחר מגע עם אדם חולה או סביבתו).

  • להימנע מקשר הדוק עם אנשים הסובלים ממחלה נשימתית חדה; לשמור על מרחק של מטר אחד לפחות מאנשים חולים, משתעלים או מתעטשים.

  • להימנע מלחיצת ידיים.

  • להימנע ממגע עם הפה, האף והעיניים.

  • להקפיד על שיעול ועיטוש למרפק או למטפחת חד פעמית ולהשליך אותה לאשפה.

  • להימנע משימוש בכלי אוכל משותפים באותה ארוחה.

  • להימנע משהייה במקומות ציבוריים כאשר מרגישים חולים

הורות והתמודדות

הפרסומים על נגיף הקורונה באמצעי התקשורת יוצרים איום מהלא נודע, מסכנה לא מוכרת. זהו חשש מסוג חדש, לא אחד מהדברים שאנחנו כבר רגילים להתמודד אתם ולכן הוא עלול להלחיץ אותנו ולהשפיע על המצב הרגשי שלנו ושל ילדינו.

כדי להגביר את היכולת שלנו ושל ילדינו להתמודד עם הלחץ הזה להפחית חוסר ודאות, צריך לתת לילדים מידע רלוונטי ומותאם לשלב ההתפתחותי שלהם, ולשפר את הרגשת המסוגלות העצמית שלהם באמצעות שמירה על שגרת החיים, סדר יום מובנה, קבוע ומלא פעילות.

איגדנו לכם ההורים כלים ועצות שיעזרו לכם ולילדיכם להתמודד עם השגרה החדשה שנוצרה, להקפיד על תזונה בריאה ומאוזנת, להזיז קצת את הגוף, לשחק עם המשפחה ולשמור על הרוגע שלכם ושל ילדיכם.

עצות מעשיות

  • אמצו שני כללים מחייבים שנכונים לכל הילדים בכל הגילאים:

    • לא מסתירים: צרו בבית אווירה של שיתוף, אין סודות, מותר לדבר על הכל ולשאול כל שאלה. השתדלו להמנע מהסתודדויות, הילדים מבינים שקורה משהו כשמסתירים מהם.

    • לא מציפים: אם ההורה מרגיש מוצף דאגה או לחץ, הוא קודם כל מטפל בעצמו. מותר לדבר על דברים שמדאיגים אותנו אבל רק כשאנחנו עושים את זה מתוך יכולת לדבר באותו זמן על איך אנחנו מתמודדים עם הדאגה.

  • נסו לשמור על שגרה – השגרה מקנה לילדים ביטחון. הקפידו לשמור על הרגלים קבועים, זמני ארוחות ושינה. ייצרו הזדמנויות שבהן הילדים יוכלו לשתף אתכם במחשבותיהם ובשאלותיהם. שחקו עם ילדכם, תמצאו דברים בהם תהנו ביחד גם אתם וגם הם.

  • הגבילו את החשיפה של הילדים למהדורות החדשות – הימנעו מחשיפת יתר של הילד לשידורים ולדיונים המתקיימים בהם. הדבר חשוב במיוחד בגילאי גן ובי"ס יסודי.

  • התאימו את המידע לרמת הבנתו של ילדיכם – ספרו להם רק את האמת, באופן פשוט ומרגיע, מבלי להרחיב בפרטים. תנו לילד מידע והסבר על כך שיש נגיף ושמו קורונה וכי מדינת ישראל נוקטת באמצעים כדי לשמור על כולנו בטוחים. עודף מידע עלול לבלבל ילדים ולגרום לפחד וחוסר ביטחון. היו קשובים לשאלות ולתכנים שמעסיקים את הילדים ותווכו להם את המציאות על פי שאלותיהם. מומלץ לעזור לילד להבחין בין עובדות לשמועות, מה שיעזור בתחושה של שליטה על המצב. למדו אותם שלא כל מה ששומעים ברחוב או כותבים ברשתות הוא נכון, ושהדבר הכי טוב זה תמיד לשאול את ההורים.

  • הגבירו את תחושת השליטה והמסוגלות של ילדיכם – למדו אותם כיצד יוכלו לשמור על עצמם ועל סביבתם בכך שיקפידו על היגיינה כמו לכסות את הפה והאף בעת עיטוש או שיעול למטפחת חד פעמית או למרפק מכופף, רחיצת הידיים עם סבון לפני אכילה ולאחר השימוש בשירותים. כמה דוגמאות לפעילויות שאפשר ליזום: לבקש מהילד ללמד את אחיו הצעירים את כללי ההיגיינה, להכין סרטון או לכתוב סיפור שמלמד ילדים את כללי ההיגיינה, להכין מודעה עם הכללים לבני המשפחה. כך הילד ירגיש משמעותי ושותף למאמץ למניעת הדבקות.

  • היו מודעים לתגובות שלכם לאירוע – ילדים לומדים כיצד להגיב למצב על ידי צפייה במבוגרים בסביבתם. טפלו בעצמכם, הורידו את רמת הלחץ שלכם באמצעות תרגילי נשימה, שתוף עם בת\בן זוג וקבלת תמיכה. הילדים יזהו את רמת המתח שלכם ויגיבו בהתאם.

במידה ומשפחתכם נדרשת לשהות בבידוד:

  • מומלץ להאזין למוסיקה, ולעסוק בפעילות גופנית. יש הרבה דברים שאפשר לעשות בתוך הבית כמו לרקוד, לקפוץ בחבל, קליעות לסל עם כדור רך, מסירות עם בלון מתנפח ועוד.

  • מצאו תעסוקה מהנה עבור הילדים: משחקי קופסה, ציור, יצירה, קריאת ספרים וכו'.

  • ניתן לתרגל עם הילדים תרגילי נשימה, ודמיון מודרך, אשר קיימים באינטרנט. תרגילים אלו יעזרו בוויסות הרגשי.

תזונה בריאה ביציאה מהשגרה

שמרו על עצמכם ועל בני משפחתכם וצרכו תזונה בריאה המחזקת את הגוף גם במצבים של יציאה מהשגרה וצורך בשהייה ממושכת בבית. חשוב שגם בעת בידוד יהיו בבית מגוון אפשרויות בריאות שיאפשרו לכם לשמור ככל הניתן על שגרת אכילה מקדמת.

  • עקרונות חשובים לתזונה בריאה באופן כללי, אשר בהחלט רלוונטיים גם בבידוד הביתי:

דאגו לארוחות המבוססות על מזונות טריים מהצומח כמו ירקות, פירות ודגנים מלאים בשלל     צבעים צורות וטעמים . 

גוונו והוסיפו לארוחות שמן זית, אגוזים, שקדים וזרעים, קטניות, טחינה, ו/ או מוצרי חלב ותחליפיהם. 

שלבו לאורך השבוע ביצים, דגים, עוף או טופו. קנו אותם גולמיים ובשלו בעצמכם. 

הימנעו מצריכת חטיפים וממתקים . 

שתו מים והימנעו משתיה מתוקה וממשקאות אנרגיה.

  • תכננו מראש את הארוחות שלכם ליום הקרוב ואם ניתן אפשר גם למספר ימים. כך ימנעו מצבים של רעב פתאומי ואכילה לא מתוכננת. נסו בכל יום מתכון או תבשיל חדש – זו הזדמנות לחוויה של טעמים אחרים. 

  • התחילו בקניה בריאה – כשבמזווה מזונות בריאים וזמינים להכנה, קל יותר לבחור בריא.

  • השרו מגוון של קטניות כגון גרגירי חומוס, שעועית לבנה ועדשים ירוקות. למחרת ההשריה תוכלו לבשל אותם ולהנות מתבשילים משביעים, מזינים וטעימים במיוחד. הקטניות מחליפות את העוף או את הדג בארוחה . 

  • בשלו יחד – בישול משותף מהנה ומחזק את תחושת השייכות המשפחתית בין בני הבית. תנו לילדים ולבני הנוער לקחת חלק בהכנת הארוחה, בהתאם לגילם וליכולותיהם. שימו לב לשטיפת ידיים היטב במים ובסבון, ושטיפת הירקות והפירות, לפני הכנת האוכל ולפני האכילה. 

  • אכלו ביחד – ארוחה משותפת מחזקת את המשפחתיות, מהווה הזדמנות לשיח ולשיתוף ומעודדת הרגלי אכילה בריאים.

  •  אווירה רגועה ונעימה סביב האוכל תתרום לאכילה בריאה, נסו להתנתק ממכשירים ניידים טלויזיה ועוד בעת הארוחה ועשו זמן משפחה שקט. 

  • דאגו לקנקן מים בהישג יד.

בחרו מזונות בריאים גם במצבים לא מתוכננים : פופקורן ביתי, אדממה או שעועית ירוקה מוקפצת אשר עדיפים על חטיפים או ממתקים.

זמן להירגע

בתקופה מאתגרת זו, כשמפלס החרדה גבוה מתמיד, חשוב מאוד להגביר את תחושת הרוגע.

  • פתחו את הבוקר בתרגילי נשימה ובפעילות גופנית.

  • למדו כל יום משהו חדש – בוודאי יש המון דברים שרציתם להתעמק בהם, ללמוד ולחקור לעומק. זה בדיוק הזמן ללמוד את כל מה שאף פעם אין זמן. 

  • זיכרונות טובים – כשאנחנו נזכרים באירועים שמחים ובאנשים שאנו אוהבים, מציפים את המוח הכימיקלים הטובים השומרים על בריאותנו וגורמים לשמחה. זה בדיוק הזמן לסדר את התמונות המשפחתיות והסרטונים המשפחתיים שהולכים ונערמים בתיקיות. להיזכר בחופשות משותפות וברגעים מצחיקים. לסדר למצגות, ולערוך קליפ לכל בן-משפחה. זו מתנה שלא תישכח ומתנות גורמות לעונג מיוחד. להלן מומלצות לעריכת אלבומים עם הדרכה.

  • הקשיבו למוזיקה שאתם אוהבים – מוזיקה מורידה חרדה, מעלה את הכימיקלים של העונג ומחזקת את המערכת החיסונית. 

  • כתבו את כל מה שעובר עליכם – זה בדיוק הזמן לכך. אנשים שכותבים מאושרים יותר. כתיבה נותנת תחושה טובה של עשייה, של משמעות ועוזרת לנו לעבד רגשות ומחשבות.

  • הרבו לשחק במשחקי קופסה או צרו חדר בריחה ביתי – חידות ומשימות על זמן ולעבור בין החדרים בבית.

  • נסו לישון בשעה מוקדמת, הוציאו את הנייד מהחדר שמפריע לשינה העמוקה. ובצעו תרגילי נשימה להירדמות טובה. אפשר לשמוע מוזיקה מרגיעה לפני השינה, לסלק את המחשבות השליליות ולתת למחשבות חיוביות להציף אותנו

פעילות גופנית בסביבה הביתית

לדוגמה שאתם ההורים מספקים לילדיכם יש השפעה דרמטית על הדרך שבה הם יגדלו. זה נכון בתחומי חיים רבים – וגם בתחום הפעילות הגופנית. ילדים שייראו הורים פעילים, ובעיקר ילדים שחלקו פעילות גופנית עם ההורים מגיל מוקדם, יגדלו בדרך־כלל להיות אנשים פעילים, המקיימים אורח חיים בריא.

  • נצלו כל אפשרות שיש לכם להזיז את הגוף – פעילות גופנית, גם כזו שניתן לבצע לבד בלי לצאת מהבית או אפילו מהחדר, מסייעת בהפגת המתח, שמירה וחיזוק של השרירים והעצמות, וגם משמשת דרך נהדרת להעביר את הזמן – שלא מול המסכים. 

  • הפעילות הגופנית מחוץ לבית אטרקטיבית יותר ועדיפה תמיד, אבל כעת, כאשר קיימים אילוצים שמשאירים את המשפחה בין ארבעה קירות. זו לא סיבה לשבות מפעילות גופנית משותפת. בין הפעילויות המתאימות תרגילים בגומיות כושר המתאימים גם לילדים , קפיצה על דלגית, תרגילי התעמלות שונים ואפילו תרגילים מתחום היוגה. העיקר להישאר פעילים ומשפחתיים.

  • פעוטות וילדים בגיל הגן זקוקים לזמן רב למשחק ולהתרוצצות. עשו שימוש בכדור רך וגדול כדי להתאמן בזריקות, חבטות, הקפצות ובעיטות. אם אתם נמצאים במקום שאי אפשר לשחק בו בכדור, השתמשו בזוג גרביים ישנים. אפשר לתפוס בועות סבון, להשמיע סוגים שונים של מוזיקה, לעודד את כולם לרקוד ולפתח חוש קצב והמשיכו במשחקים מצחיקים, רוצו כמו קוף, קפצו כמו ארנב או נופפו בכנפיים כמו ציפור.

ללא ספק, עוברים עלינו ימים לא פשוטים ומורכבים. האגף לקידום בריאות באגודה לבריאות הציבור שולח ברכת רפואה שלמה למי שחלה ,או מצוי בבידוד. שנחזור במהרה לשגרה ברוכה.

אנא הקפידו על הנחיות משרד הבריאות המתעדכנות, על שמירת מרחק של 2 מטרים לפחות ושמירה מוגברת על הגיינה.

להנחיות משרד הבריאות המעודכנות:

https://govextra.gov.il/ministry-of-health/corona/corona-virus/guidelines//

בכל שאלה הנכם מוזמנים לפנות אלינו לקבלת הבהרות נוספות.


צריכים עזרה? התייעצו איתנו ונשמח לעמוד לרשותכם



כתיבת תגובה

Call Now Button

פנייה למשרה באגודה לבריאות הציבור

[כוכבית * הינה שדה חובה]

קובץ קורות חיים בפורמט pdf או word. גודל מקסימלי 2MB.


צריכים עזרה? התייעצו איתנו ונשמח לעמוד לרשותכם