אימוני הרמת משקולות והסיכון לסוכרת מסוג 2

אימוני הרמת משקולות והסיכון לסוכרת מסוג 2

פעילות גופנית שגרתית מהווה גורם חשוב במניעה וטיפול של סוכרת מסוג 2. בו בזמן שידוע שפעילות גופנית אארובית (כגון הליכה נמרצת, ריצה, ג'וגינג, רכיבה על אופניים, שחיה) שגרתית יכולה למנוע סוכרת מסוג 2, לא בוצעו עד כה מחקרים לבחינת תפקידם של אימוני הרמת משקולות על מניעה ראשונית של המחלה.

מחקר, אשר התפרסם בעתון Archives of Internal Medicine, עקב במשך 22 שנה אחר 51,529 גברים במקצועות הבריאות, אשר בשנת 1986 היו בני 40 עד 75. המשתתפים מילאו פעמיים בשנה שאלון על נושאים שכללו צריכת מזון, פעילות גופנית, מחלות, גובה ומשקל. החל משנת 1990, נתבקשו המשתתפים לדווח גם על כלל הפעילות הגופניות השבועית, כולל אימוני הרמת משקולות ומשך צפייה בטלויזיה. מהמחקר הנוכחי הוצאו גברים, אשר דיווחו בשאלוני הבסיס בשנת 1986, 1988 או בשנת 1990 על היסטוריה של סוכרת, התקף לב, תעוקת חזה, מעקפים כליליים והפרעות לבביות אחרות, שבץ מוחי, תסחיף ריאתי או סרטן. במחקר הנוכחי השתתפו, לכן, 32,000 משתתפים.

המשתתפים חולקו לארבע קבוצות על פי משך פעילות אאירובית, בעצימות בינונית  לפחות, לשבוע: 0, 1-59, 60-149 ו-150 דקות לפחות. המשתתפים סווגו על פי אותן הקטגוריות לגבי אימוני הרמת משקולות.

במשך 18 שנות מעקב (1990-2008) ארעו 2,278 מקרים חדשים של סוכרת סוג 2.

ארבעה עשר אחוז מהגברים דיווחו על אימוני הרמת משקולות בעת כניסתם למחקר. שיעור העוסקים באימוני הרמת משקולות עלה ל-29% בשנת 2006. בהשוואה לגברים שלא עסקו כלל באימוני הרמת משקולות, גברים, שדיווחו על עיסוק באימוני הרמת משקולות במשך 150 דקות לפחות לשבוע בעת כניסתם למחקר, עסקו יותר בפעילות גופנית אאירובית, צפו פחות בטלויזיה, שתו פחות אלכוהול, נטו פחות לעשן והפרופיל התזונתי שלהם היה בריא יותר.

הסיכון לפתח סוכרת בגברים, שבצעו אימוני הרמת משקולות או פעילות גופנית אאירובית, היה נמוך יותר בהשוואה לאלו שלא בצעו אימונים אלה כלל:

  1. 1-59 דקות לשבוע – הסיכון נמוך יותר ב-12% באלה שביצעו אימוני הרמת משקולות, ובאלה שביצעו פעילות גופנית אאירובית, ב-7%.
  2. 60-149 דקות לשבוע – הסיכון נמוך יותר ב -25% באלה שביצעו אימוני הרמת משקולות, ובאלה שבצעו פעילות גופנית אאירובית, ב-31%.
  3. 150 דקות ומעלה לשבוע –  הסיכון נמוך יותר ב-34% באלה שביצעו אימוני הרמת משקולות, ובאלו שבצעו פעילות גופנית אאירובית, ב-52%.

הקשר בין אימוני הרמת משקולות לבין הפחתת הסיכון להתפתחות סוכרת היה בלתי תלוי בפעילות גופנית אאירובית.

בגברים שבצעו אימוני הרמת משקולות הסיכון לפתח סוכרת ירד ב-13% על כל 60 דקות של ביצוע האימון לשבוע.

התועלת הרבה ביותר הושגה בקרב גברים, שבצעו הן פעילות אאירובית במשך לפחות 150 דקות לשבוע והן אימוני הרמת משקולות במשך 150 דקות לשבוע, כשהסיכון לפתח סוכרת היה נמוך יותר ב-59% מאשר באלו שלא עסקו כלל בפעילות כלשהי.

ההשפעה של אימוני הרמת משקולות היתה הגדולה ביותר בקרב גברים בגילאים הנמוכים מ-65 שנים ובאלו שלא הייתה להם היסטוריה משפחתית של סוכרת.

גם שיעורי התמותה ממחלות קרדיו-וסקולריות (מחלות לב וכלי הדם) ושיעורי התמותה מכל הסיבות היו נמוכים יותר בקרב גברים שעסקו באימוני הרמת משקולות:

  1. 1-59 דקות לשבוע – השיעור נמוך יותר ב-24% לתמותה ממחלות קרדיו-וסקולריות וב-25% לתמותה מכל הסיבות.
  2. 60-149 דקות לשבוע – השיעור נמוך יותר ב-21% לתמותה ממחלות קרדיו-וסקולריות וב-18% לתמותה מכל הסיבות.
  3. 150 דקות ומעלה לשבוע –  השיעור נמוך יותר ב-22% לתמותה ממחלות קרדיו-וסקולריות וב-11% לתמותה מכל הסיבות.

בפעילות המירבית (150 דקות לפחות לשבוע) משני הסוגים, הסיכון המופחת לפתח סוכרת נשאר דומה לאחר תקנון ל-BMI ולהיקף מתניים, המהווים גורמי סיכון להתפתחות סוכרת.

מסקנות החוקרים

  1. אימוני הרמת משקולות מהווים אלטרנטיבה בעלת ערך לאנשים שקשה להם להתמיד בפעילות גופנית אאירובית.
  2. הוספת אימוני הרמת משקולות לפעילות גופנית אאירובית נראית כמספקת הגנה נוספת מפני התפתחות סוכרת מסוג 2.

כתיבת תגובה

פנייה למשרה באגודה לבריאות הציבור

[כוכבית * הינה שדה חובה]

קובץ קורות חיים בפורמט pdf או word. גודל מקסימלי 2MB.